Канари "Nightingale Singer".Обучаване на певчески канари в "славеево" и в "горско"пеене.Хибридизация с местни диви пойни птици.Отглеждане и обучаване на певчески хибриди.
Блоговете на ivberov - модерна образователна програма за всички любители на птиците.
Този блог е логично продължение на http://ivberov-mybirds.blogspot.com.И на двете места се публикуват интересни материали,свързани с отглеждането на канарчета,диви пойни птици и местни хибриди.Ще публикуваме и поучителни дискусии,които също са свързани с новите тенденции в съвременното българско канаровъдство.Основната тема обаче си остава отглеждането,обучаването и селекцията на българското певческо канарче по експерименталната програма "Орфей".Тук нашият екип Ви предлага разпускащ коктейл от сюрреалистична публицистика,модерна народопсихология и орнитоложка документалистика.
ГЕНЕЗИС на една странна виртуална "свалка"...
Изборен туризъм в навечерието на "Пазарджик-2009" Интерес за нашия екип представлява генезиса на едно много странно обединение в съвременното българско канаровъдство.Става въпрос за задкулисните маневри между собствениците на варненски орнитоложки сайт и малко квартално клубче за певчески канарчета от софийското предградие "Орландовци".Повод да анализираме това безкрайно незначително събитие по оста София-Варна е разгорещената дискусия на тема канари "Орфей",която се проведе във виртуалното пространство,на територията на въпросния варненски сайт.В дискусията взеха участие достатъчно авторитетни капацитети,достатъчно преднамерени администратори и модератори,достатъчно мълчаливи виртуални зрители и сеирджии.(Част от дискусията можете да прочетете в сайта на fridolina).В случая конкретен интерес за нас представлява не формалната размяна на реплики,защото ,както впоследствие се установи цялата дискусия е била умело манипулирана от орландовско-варненските сценаристи.Това,което трябва да се анализира е защо и как,точно сега МЕНИДЖЪРИТЕ на един квартален клуб от софийските предградия с твърде ограничени възможности и съмнителен авторитет предприеха това загадъчно турне ? Защо "Властелините на пръстена",съставен от "зависими" членове,събрани на васален принцип или невинни жертви на неосъзнат импулс,тръгнаха да пътуват по магистрала "Хемус"? Защо не поеха в посока Пловдив,Бургас,Пазарджик или например Асеновград,където има клуб за певчески канари с три пъти повече членове?Каква мистерия се крие зад гастролите на "орландовските капацитети" в черноморската столица?Привидно "семинаристите" от "Орландовци" пътуваха с образователна цел.Те могат и знаят почти всичко,когато стане въпрос за канаровъдния експеримент "Орфей".Те обичат да преподават и да обучават,а академични зали,препълнени с любознателни клакьори са тяхна отдавнашна нереализирана мечта.Очакваше ги Варна със сравнително добра школа и традиции в канаровъдството,с изключително "гостоприемна" (до раболепие ) Хостеса с куче,която има свой собствен орнитоложки сайт.Фанфари,интелектуални оргазми и ПРЕДИЗБОРНА агитация в стил Георги Седефчов Първанов.ПРЕДИЗБОРНА агитация.Това е "де юре" истинският мотив за командировката на богоизбраните от "Орландовци".Как иначе да си обясним,че в и без това скучаещия и опоскан сайт "Пе'рнати.ком" не беше отразено това ГРАНДИОЗНО събитие - семинарите на Орландовския професор на тема "Българското певческо канарче "Орфей"?Какво научиха хората от клуб "Одесос"за футуристичните генетични експерименти на орландовския Менгеле?Каква оценка даде неговият Душеприказчик за варненските "Орфеи"?Имаше ли чалга и задушени в масло пилешки сърчица?Защо никой нищо не разбра за "грандиозното" турне"?Какво скрихте и какво премълчахте,Господа варненски идеалисти ?Така тихомълком,притулено и тихичко се правят други нещица.Но защо точно във Варна и защо точно сега ? По оста София-Бургас, например има доста повече места за научни семинари и предизборен ентусиазъм,като например Пазарджик,Пловдив,Асеновград,Стара Загора,Казанлък,Бургас и Поморие.Градове с традиции в канаровъдството,с добре работещи местни клубове,с награди и авторитет.В тези градове,обаче липсва едно нещо,което е необходимо на орландовския Атаман - раболепна членска маса от избиратели.Той отчаяно се нуждае от логистична подкрепа в навечерието на Националното отчетно-изборно събрание на Асоциацията,което ще се проведе на 28.03.2009 г. в Пазарджик.В гореизброените градове има местни авторитети,които по нищо не отстъпват на орландовското "дуо" и са трудни за манипулиране.Затова Божественият орландовец е започнал трескаво да реди пасианси и да вербува нов екип за администриране на голямата му мечта - Българската асоциация за декоративни птици.Калейдоскоп от поръчки,бартери и предизборно "обгрижване" на застаряващи каки.Ползването на раболепния и покорен екип от администратори - клакьори и модератори на варненския сайт са добра възможност за установяване на контрол в "старата структура".До него е подмолният властолюбив Ибрикчия,усвоил апаратните маневри в Министерството на водопадите и ожаднял за изяви и награди,по-високи от собствения му ръст.НЕЩАТА са ЯСНИ,а ПОБЕДАТА - сигурна.Да,ама НЕ.ТРЕНДИ е по-здрав отвсякога,Dottore е неотразим и непредсказуем архитект с огромен потенциал,който отново се е погрижил филма да завърши по неговия сценарий.Бохемско-аритократичния кръжец се ЗАБАВЛЯВА.fridolina кълве на гола кука и губи реален интелектуален потенциал,залагайки на грешния кон в надбягването "Пазарджик-2009".Ш(ака)та с носталгично умиление си спомня за детството и за времето,когато е бил "скъсан" и само едно момче от Южна България великодушно му е подарило канарчета.Сега времената са други.ИМА нови приоритети,НОВИ играчи и НОВИ правила. На избори ,като на избори.На война,като на война.Кръвта обаче засъхва по-бързо от мастилото. А цензурираните и тенденциозни форуми доскучават и заглъхват...Остава само далечното ехо от предупредителни милиционерски свирки.
Седемте степени в КАНАРОВЪДСТВОТО.
Author : Unknown
1. Начинаещият :Прави всичко грешно. Купува грешно.Храни птиците си грешно.Обучава ги грешно.Кръстосва ги грешно.
2. Учещият се : Той вече е осъзнал,че е започнал лошо и помнейки грешките,допуснати в началото вече прави всичко възможно,за да следва правилната насока.
3. Новобранецът :Той вече е поправил грешките си от миналото и е започвал да става познато лице сред другите отглеждачи и участници в конкурсите.
4. Вечният новобранец : Това често е приятен човек с приятни птици.За него канарчето е удоволствие,а кафезната орнитология интересно хоби.
5. Средната класа развъждач : Това е най-многочислената група и попадналите там притежават различни вариации.Това е "златната среда",средната класа в обществото на развъждачите.Представителят на това съсловие се различава като отговорен,поддържащ добри линии,а канарчетата му са прилични.Отличава се с набито око за особеностите на всяка една птица,с възможности да запази за себе си поне няколко чифта,за да доразвива и подобрява качеството в своето ято.Това ниво отглеждачи е гръбнака,основата,за която и да е порода.Такива любители са крайно необходими,защото доставят голямата част от средната класа канарчета за продажба. Те обслужват търсенето и контролират пазара в града,в който работят с няколко развъдни линиии и по този начин формират основната маса от изложителите на една регионална изложба или конкурс.Тези хора най-често са членове на клубове и имат няколко различни породи канарчета в развъдниците си.Участват активно в клубния живот и подкрепят всички възможни дейности в орнитологията. Обикновено те са страстни изложители,които се опитват постоянно да доказват и подпомагат любимата си порода по изложбите.
6. Добрият развъждач : Това е сравнително по-рядка категория от канаровъди,които са осъзнали нещо важно,което средната класа все още не е А именно,че съществува категорично определение за добро канарче и че една поносима,сносна птица не изпълва значението на дефиницията за добра такава.Добрият развъждач винаги н е спрял да се учи и да актуализира познанията си по основните точки,включени като задължителни позиции в стандарта на породата,с която той се занимава.Добрият развъждач знае какво означава добра песен за едно канарче;знае какво определя качеството в песента,съответно в тембъра и в темпото на изпълнението на птицата;може да разчете веднага отделните строфи в песента на птицата и определя,доколко тя отговря на утвърдения стандарт за породата .Добрият отглеждач има добър запас от знания и се е научил да ги използва по най-добрия начин.Той може да продължава да зависи от други развъдчици,които имат добри линии,за да повишава качеството на бъдещите си люпила,но се е научил,че титлата “Шампион” не означава непременно,че канарчето,което я притежава е задължително най-доброто.Добрият канаровъд се опитва да се доказва постоянно и затова ще продаде дори женско или мъжко канарче,което средната класа развъждачи най-вероятно биха запазили за себе си,осъзнавайки,че има по-добри екземпляри в ятото си или че би могъл да произведе още по-добри от това,което продава.Това са любители-орнитолози,които “снабдяват” средното ниво развъдчици с по-добър генетичен материал,като самите те се стремят да повишават техния стандарт.Добрият развъждач почти винаги има десет или повече годишен стаж зад гърба си.
7. Топ развъждачът : Това е една изключително трудна за определение категория.През годините има около дузина от тях за всяка една порода.Те продължават,привидно вечно и винаги са способни да произведат добри канарчета.Те притежават винаги квалитетно обучени и подготвени конкурсни птици,които имат повече предимства,отколкото недостатъци,не пропускат нищо от изискванията в стандарта.Техните птици имат изчистен и утвърден фенотип - стил,стойка или цвят.Често те са на върха от много години,създали са свое виждане за добрия екземпляр в породата,като са изградили свой модел за това и всички останали могат да разпознаят техния индивидуален стил.Те никога не изчезват и само много малка част от другите развъдчици могат да се присъединят към тях.Те са елитно общество,световноизвестни имена,познати по цял свят и ако ние можем да посочим дори два нови топ развъдчика в последното десетилитие,които имат влияние върху цяла една порода,то тогава и ние и любимата ни порода сме големи късметлии.
За да се доближите до нивото на обикновената средна класа развъждачи,трябва да сте си научили домашното,да сте развъждали активно канарчета в последните три години,да сте работили поне три развъдни сезона,да сте открили и оправили грешките,които вие самите сте направили при досегашното си развъждането на канарчета.И тогава вие сте станали част от големия запас на развъдчиците,които правят породата.Този запас се допълва от начинаещите.Лесно е да влезете в него,ако сте сериозно заинтересовани от кафезната орнитология и имате възможността да я превърнете в главно ваше хоби.Но е много трудно да излезете от там и да отидете в средната класа развъдчици - повечето никога и не успяват. Първият въпрос е може ли да се справите с това? Трябва да имате възможност да държите при себе си минимум 5-6 чифта,да произвеждате по 2-3 люпила от всеки един от тях през развъдния сезон,да държите поне една-две двойки канарчета от всяко люпило до момента,в който видите кое е най-доброто,което в повечето случаи се оказва един породължителен период.Необходимо е да имате специални помещения,достатъчно клетки и толерантни съседи.Разбиране от страна на съпругата ви и нейната помощ са важен фактор,който в един момент,когато ятото е в развъдния сезон се оказва от особено значение.Не бива да забравяте и децата си,които също могат да бъдат отлични помощници. Как да излезете от средното ниво развъдчици и да отидете в по-горното – на добрите развъдчици? Много отглеждачи никога не успяват да направят този скок и причините за това са достатъчно разнообразни. Един от големите проблеми е как да се измъкнете от средата,където качеството е средна класа и да отидете на челните места при истинските професионалисти.Като новаци трябва да сте открили всички груби грешки,които са започвали още с покупката на посредствени или некачествени канарчета.Ние всички почваме с клас домашен любимец,който сме закупили импулсивно от приятел или зоомагазин.След този "фалстарт" това,което трябва да се направи е да се отиде при един добър и доказан отглеждач и да се закупи чифт-два с добро качество.Необходимо е да се съобразим с факта,че добрият канаровъд или топ специалиста,никога няма да ви продаде своите най-добри екземпляри.Да знаете това ви е необходимо,когато искате да развъждате свои собствени линии,а не да презентирате продукцията на чужд развъдник.Така че новака почти винаги започва с чифтове,които притежават едно поносимо качество или казано с други думи - с това,което канаровъдът-специалист е склонен да му продаде като за начало. Така вече средния отглеждач има добър потенциал,помни грешките си,има женски и мъжки птици с добро качество от различните поколения.Така стигаме до първата пречка – всяко развъдено от него и продадено на друг канарче ще бъде конкуренция на неговата колекция от конкурсни птици.Тези,които са най-лоши ще бъдат продадени.Всяко по-добро качество ще бъде оставяно,но често и всяко посредствено ще бъде запазвано като добро. Така той ще клонира в ятото своята собствена посредственост.При този начин на работа качеството в развъжданите от канаровъда линии ще се доказва бавно. Всяка една птица,произведена от него ще бъде приемлива за нивото си и когато отиде на изложба или конкурс,тя ще продължава да бъде прилична за класата си, защото и всички останали средна класа развъждачи ще имат канарчета от точно същото ниво. Стандартът и качеството на добрите развъждачи естествено ще бъде на много по-високо ниво. Затова канарчетата на средните развждачи ще бъдат съпоставяни срещу по-високата класа птици,които идват от развъдници, в които всеки недостатъчно добър индивид е бил отдавна продаден и е попаднал именно сред тях.Ако средната класа развъждачи осъзнае това навреме,ще може да подобри и стандарта и качеството на своето ято и по този начин ще продължи пътя си към по-добрите нива.
Следващото препятствие за средната класа отглеждачи са изложбите и конкурсите,на които се явяват неговите приятели средна класа отглеждачи и техните птици,които са явна конкуренция.Представителите на средната класа развъждачи,които не участват в састезанието,но имат някакви познания без достатъчно опит ще изберат очевидно по-доброто канарче,погледнато отстрани – добре балансирано,добре обучено и подготвено,добре предствящо се като изпълнение и поведение. Това, което стоящите в залата не знаят,е че съдията може да открие дори и у най-популярното канарче според тях недостатъци,които нарушават стандарта.Но съдията професионално е преценил,че канарчето на топ развъдчика в същия изложбен клас е птицата,която в момента на оценяването е показала по-малко дефекти и затова я поставя на първото място,като игнорира фаворита на стоящите отвън любители.Те от своя страна са съгласни помежду си,че още един път неправдата е възтържествувала,че още един път името и само то на топ канаровъда е победило,че резултатите са нагласени както винаги. Това препятствие е много съществено,защото в него средната класа канаровъди може да открие безброй извинения за собствената си загуба.И вместо да погледнат обективно на своите моментни възможности,съпоставени с топ канарчетата на истинските професионалисти,те се съгласяват с публиката,съставена предимно от техни приятели,че винаги заради влиянието,което имат печелят имената и авторитетите,а не канарчетата. Много от средната класа развъждачи се провалят на следващото препятствие - “невежеството и незнанието”.Те никога не са си научили домашното,не са изследвали породата,не знаят за какво,кога и как е създадена.Техните знания се базират на старите снимки и статиите на специалистите от миналото.Те никога не си поставят за цел да изучат спецификите на породата,стандарта за песента и елементарните изисквания,за да бъде отсъдена коректно една конкурсна птица и т.н.Те се учат от приказките на другите учещи се развъждачи,без да си правят труда да прочетат нещо допълнително или нещо ново.Те не познават стандарта и биха приели наготово всеки един мит относно това,какво би трябвало да има в песента на едно канарче и как то трябва да я изпълни правилно.Често пъти те сляпо следват думите,казани от техния кумир,който те обожествяват.И ако победителят в породата не е от типа на техния кумир-развъждач или председател на съответния клуб,то той според тях е най-ужасното пиле.Те претендират с познания и опит,но когато срещнат едно добро канарче,не успяват да го забележат и не притежават потенциал ,за да го оценят адекватно. Това е и мястото,на което много отглеждачи от средното ниво зациклят и остават докрая.Ако те не могат да продължат,това е защото им липсват конкретни знания за обективна преценка,с която да разпознаят качествените птици.Ако добият от тези знанията,техните очи на слепци биха могли да се отворят и биха им помогнали да осъзнаят огромната разлика между едно прилично посредствено канарче и едно наистина добро канарче.Ако те могат да извлекат полза от този опит,то тогава те ще намерят правилния път за по-нататъшното си развитие.Между другото,изглежда че има много хора,принадлежащи към средната класа развъждачи,които не могат да асимилират абсолютно нищо от доброто качество на едно канарче,което са им показали.Те могат винаги да открият грешките на това канарче,но никога не си правят труда да изучат неговите достойнства и добрите му черти.Те ще останат винаги собственици на прилични,но посредствени птици малко над средното ниво с по няколко недостатъка,но никога няма да имат конкурсни екземпляри,притежаващи безспорни достойнства. Следващата пречка на развъждача,опитващ се да се измъкне от средната класа,е че в повечето случаи,той е претъпкал волиерите си със свои не особено качествени птици.Той не може да се освободи лесно от грешките,които е допуснал в процеса на развъждане,обучение и селекция и е принуден да тъне в посредственост.Интересно е да се спомене и една друга причина за посредствеността в ятото.Средната класа отглеждач често е привързан до такава степен към своите птици,че не може да се раздели с нито една от тях по чисто сантиментални причини.Той пази по две чифта от първите си люпила,развъжда една дузина чифтове всяка година и иска още люпила от първата си женска.Тогава той решава да запази вече и няколко мъжки за нови линии,но не осъзнава че вече е задръстил развъдника си с 50-60 или повече канарчета.Съпругата му и приятелите му се оплакват от броя на птиците,а и грижите по тях стават непосилни.В този случай има само едно спасение - канаровъдът трябва да осъзнае какво и как да продаде,за да се запази за себе си само най-ценното,което да осмисли труда му и да му донесе конкурсни награди.
През годините числото на средната класа отглеждачи изглежда,че си остава непроменено. Те винаги сформират най-многочислената група.Само няколко от тях изглежда че успяват да отидат в категорията на добрите специалисти.Някои от тях напредват,защото са подобрили стандарта и нивото на развъдната си дейност,но повечето се провалят по много причини.Една от тях е ,че когато имат свободни женски,те решават да ги заплодят с топ шампион мъжки,което да им помогне да изкачат следващото стъпало в йерархията. Незнайно защо те си мислят,че кръстосвайкиайки я с топ шампиона,тя ще се превърне също в топ женска и съответно ще се получи уникално шампионско поколение.Генетиката определя принципа на унаследяването на качества от родителите в бъдещото поколение и там нещата не стоят толкова категорично по шампионски."Амбицираните" канаровъди рядко се замислят,доколко този топ мъжки канар е изобщо подходящ за женската птица. Важното за тях е,че канарчетата,чийто баща е известна премирана на конкурси и състезания птица ще се продават доста по-лесно.Но така или иначе в повечето случаи резултатът от това заплождане е меко казано спорен. Естествено,че средната класа канаровъди не разполагат все още с достатъчно качествен собствен генетичен материал,за да използват само него,както правят старите развъждачи и най-добрите професионалисти. Използвайки разумно едно мъжко канарче шампион,съчетавайки по най-добрия начин неговото родословие с това на определени женски птици,те биха могли да се изкачат много нагоре по стълбата на развъждачите,доказвайки че знаят как да избегнат потенциалните опасности и грешки при работата с линиите,които отглеждат. Но много от тях дори не се замислят над това.Те просто развъждат с някой от братята на най-големия шампион или с близки роднини на канарчето,което се рекламира най-много. Веднага след като някой мъжки стане топ шампион,средната класа развъждачи започват да търсят екземпляри от това поколение и от точно тази премирана линия. За да може един средна класа отглеждач да се издигне до следващото ниво,той трябва да изучава задълбочено потенциала,който има в развъдника си.Задължително трябва да има поглед върху различните птици от предпочитаната от него линия.Освен това трябва да знае какви точно канари би искал да има и как да ги обучава и селектира. За да израснеш до ранга на добър специалист с авторитет и влияние е необходимо да се замислиш върху собствената си стратегия,върху това,което правиш,без да пренебрегваш и това,което съдиите или другите канаровъди мислят за твоите птици. Веднъж постигнал това и започнал да получаваш канарчетата,които би искал,ти можеш да се изкачваш по стъпалата на йерархия много по-бързо,защото си се научил да следваш правилата и да развъждаш по правилния начин,получавйки все по-добър и по-добър генетичен материал. Преработка и редакция :orpheus
Разговор на четири очи с fridolina - за канарчета,за преподаватели и за още нещо...
fridolina: На последната ни сбирка г-н Богдан Чорбаджиев ме попита "какво стана с онова момче от София, от което ми предаваше поздрави и което щеше да се обажда, като идва насам?". Изненадах се, че все още не сте се свързали с него. Намерихте ли си женски за този развъден сезон?
ivberov : Ха ха,здравей,Строги Администраторе.Не,женски не намерих,защото дискусията във форума се изроди в разчистване на лични стари сметки и от цялата работа аз останах на сухо т.е. моите три орфейчета.Единственото,за което съжалявам е,че ме изгонихте,без да съм произнесъл /по-точно написал/ нито една обидна дума.Как мога да знам предварително,че Бобо Велев и Къро Стойчев не се понасят или,че Д-р Велев и Аце/АнХЕЛ Гълъбов/ обичат да си мерят атрибутите публично?Изгонихте ме,защото дадох повод за скандални изказвания.Е, аз какво съм виновен,че темите,свързани с орфеите са толкова "взривоопасни",а канаровъдите,отглеждащи певчески канари са толкова чувствителни и докачливи?Според мен проблемът въобще не беше в темата,която аз озаглавих "Орфей"-мистика или реалност,а в относително нетрайния характер,/поне засега/ на този канаровъден продукт с предимно местна консумация,което пък от своя страна оправдава раздразнителността на някои софийски "преподаватели".Е,не е нормално да претендираш,че си капацитет в дадена област,а да се държиш като ущипана мома,когато ти задават въпроси.Дай аргумент,проведи дискусия,спечели спор-така се защитава кауза.Как ще популяризираш нещо,ако се държиш високомерно с начинаещите.Дали г-н Б.Чорбаджиев щеше да се разсърди,ако му бях задал същите въпроси?И дали,ако не бях добронамерен щях да създам http://ivberov-mybirds.blogspot.com и http://orpheus-ivberov.blogspot.com.???И ако бях провокатор,щях ли да потърся първо контакт с "Одесос" по въпроса за канарите "Орфей"?Въобще,fridolina,сега след като всичко е затихнало,прегледай моите мнения и ако можеш преосмисли строгата присъда,с която ме "възнаградихте".Въпроси задават и децата,но ние не им се сърдим и не ги наказваме. Провокаторите не създават сайтове и не събират материали,за да ги предоставят на широката аудитория.Аз между другото още ,когато усетих как ще се развие дискусията изпратих лични съобщения на Tangra и на NG11 с идеята да приемат нещата малко по-великодушно.Както и да е ....Не съм идвал до Варна,затова не съм се обадил на г-н Богдан Чорбаджиев.Но ,ако имам път на там,няма да го пропусна,още повече,че получих доста добри атестати за варненската школа на "Орфей". ivberov fridolina: В края на крайщата са важни птиците, а не приказките. Желанието ми беше, да Ви помогна да не пропускате развъдния сезон. У г-н Чорбаджиев все още има няколко свободни женски.
ivberov: Е,аз мисля,че и птиците, и приказките,и хората,които отглеждат птиците са важни.Тези неща са свързани и не бива да ги делим или пренебрегваме.Аз отглеждам птиците преди всичко за удоволствие,не преследвам никакви търговски или конкурсни приоритети.Точно поради тази причина останах изненадан от страстите,които се разгоряха.Но кутре,което преди две-три години е въртяло опашката покрай д-р Велев и не е постигнало кой знае какви успехи при цветните канари,сега при орфеите да се изживява като гневен проповедник на висша инстанция е нелепо.Исках да го накарам да прояви малко повече респект към доказания специалист и човека с международно признание - д-р Велев.Навремето имах афганска хрътка и той я лекуваше,когато имаше нужда.Ако щеш вярвай,но още не съм се видял с него очи в очи,след "битките" във форума - само и-мейли и уговорки за срещи.Но ще го навестя скоро,защото е Фигура.Понякога е необходимо да покажеш зъби и нокти,за да не те помислят за жертва.Колкото до свободните женски на г-н Чорбаджиев,ако наистина са от добри линии бих приел твоята оферта.Въпреки,че по това време да намериш качество си е направо мечта.Интересува ме колко са на брой,цвят,здравословно състояние,възраст и цена.Дали техни бащи или братя имат номинации?Ако пък ми пратиш и снимки -това ще е перфектно изпълнение.Онлайн търговия.Аз имам близък приятел,който всяка седмица пътува от Варна за София и не е проблем да ми ги донесе.Наистина ще се радвам,ако птичките са добри и ми свършат работа. fridolina:Абсолютно сте прав, че по това време да се намерят качествени птици е почти невъзможно. Офертата не е моя, просто реших да Ви помогна, като на човек с който ни свързва общо хоби. Говорих с г-н Чорбаджиев и той ми каза, че към момента разполага с четири свободни женски, на цена 20 лв. Нямам необходимите знания, за да давам каквато и да било оценка на неговите птици, но за него и птиците му, съм слушала само добри думи. Дадох Ви информация конкретно за г-н Чорбаджиев, защото към него бяхте проявили интерес (ако бяхте се заинтересували от друг, с него щях да Ви свържа). Пенсионер е, в конкурси не участва и гледа птиците си за удоволствие. За подробности можете да го потърсите по телефона. Надявам се, този път да не правя грешка, като Ви свързвам. Всъщност какво се случи? След срещата Ви с "орфейци" бяхте останали с много добро впечатление от тях. Дори ми писахте: "За Аце и Краси си права,че впечатляват с откритостта и коректността си.Поне такива са и моите първоначални впечатления.Това ,ако не греша са качества,които не се срещат често при "пилищарите"." Конфронтация в следващата Ви среща ли имаше или Ви повлия мнението на д-р Велев за тях? Аз дълбоко уважавам ерудицията на д-р Велев. С неговите статии направих първите си стъпки в канарджийството и продължавам да се уча от него. Той е харизматична личност с която и е удоволствие да се беседва. Въпреки това, се опитвам да не се влияя от пристрастията му, а сама да си съдавам мнене за хората. Това не ми пречи да го уважавам, напротив. Надявам се и при него да е така. Та, какво се случи при Вас? Желая Ви успех в развъдния сезон, Елена ivberov: Не ,не съм се конфронтирал с никой и никой не ми е повлиял да мисля,пиша и говоря по този начин.С Tangra и NG11се видях в едно заведение,където ме заведоха мои другари,за да разбера какви са условията за записване в клуба "Никола Грудев".Това всъщност беше и един вид запознаване,но ну успях много да понауча за тях и хобито им,защото във въпросното заведение имаше жива музика - дует от двама цигани /единия травестит/.Беше адски шумно,задимено и по моя преценка супер неподходящо за сбирка от такъв характер.Още на тази среща Кър.Стойчев се опита да ме настрои срещу Бобо Велев.Естествено правеше го много предпазливо,но беше доста упорит - каза,че бил го предал,че не бил точен и разни такива неща.Както и да е -обещаха ми,че ще мога да се запиша в клуба след Нова година.После се видях с дуета от "Орландовци", /както реших да ги наричам впоследствие/ на конкурса,организиран от клуба "Никола Грудев" и забележи - отново в същото заведение.Всичко беше много изчистено и прибрано,участваха едва десетина птици - четири на Красимирчо,една на Силвия / плюс хибрид,който се умори от чакане и не запя/,една на Васко и още две-три за пълнеж,но те също не запяха.Още тогава ме учуди,защо Гълъбов не участва с конкурсна птица.Казаха ми,че годината му била слаба и не успял да извади качествени канари.И така,до тук със срещите и илюзиите.Междувременно вече пишех във форума и четях доста,но все още не знаех,че Tangra е АнХЕЛ Гълъбов,а NG11 - лицето Стойчев.Най-интересното е,че Кър.Стойчев ми беше обещал две женски и ми изпрати по и-мейл почти всички броеве на информационните бюлетини,които имаше в компютъра си.Е,после спря да си дига GSMа и се покри,а всъщност те първи скочиха и започнаха да проповядват,първо срещу Тихомир -Nightingale,срещу мен и срещу още един участник във форума.После се намеси Dottore и едва тогава осъзнах кой стои зад псевдонимите.Е това е хрониката на една предизвестена смърт.Понякога и в живота се стига до подобно струпване на енергии и резултатът е непредсказуем.После научих още доста неща,продължих да чета упорито и осъзнах,че всъщност без да искам съм попаднал в епицентъра на една не много стара вражда.Живи и здрави да са и да си гледат птичките,и да печелят конкурси,но да не се изживяват като Първоизточници.И да го карат малко по-опростено,по-семпличко.В края на краищата става въпрос за канарчета,а не за глобална политика и необятни пазари.Да си гледат сериала,да си пият ракийката и да мечтаят с премрежен поглед за времената,когато канарчетата "Орфей" ще станат порода.Стига толкова,че пак ще почнат ОРГАЗМИТЕ.Чао
ПРИКАЗКА за fridolina-Строгата господарка от варненския клуб за запознанства www.pe'rnati.com.
Приказка за страха, за затворените врати и за канарчетата. Лични размисли за душевната frigidnost,за затворената врата и за новите хоризонти.Приказка за една канаровъдка от Варна,която обича да се навежда,да рови в руски сайтове и да реди "провинциални" мозайки.Автор : ivberov
елена,позволявам си да ползвам личния ти и-мейл,за да изразя за последно пред теб своето мнение във връзка с наложената ми забрана за достъп до www.pe'rnati.com.Административните забрани и цензурата никога не са успявали да блокират пътя на новото,нестандартното и независимото.Множеството достигнали до съвременността апокрифни документи от Средновековието,картините на Леонардо,поезията на Вапцаров и Ботев,музиката на Pink Floyd го доказват по безспорен начин.Благодаря на Вашия форум за временно предоставената ми възможност да общувам с истински професионалисти и любители канаровъди.Благодаря Ви,че ме предпазихте от постъпване в махленското клубче в кв."Орландовци",чиито членове са достатъчни за каре белот,бутилка гроздова и две-три шопски салати.Благодаря Ви,че чрез Вашия сайт направихте възможни новите ми контакти с истинските,доказани и международно признати специалисти-канаровъди в България.Благодаря Ви още веднъж и за това,че дискусията на тема "Орфей - мистика или реалност" се превърна неочаквано в творческа "провокация"-импулс да създамhttp://ivberov-mybirds.blogspot.comи да го направя своеобразен буквар,от който имаха нужда много начинаещи и любители.Там събрах и ще публикувам и занапред,материали от истински предани на канаровъдството професионалисти и чуждестранни автори от Русия,Испания,Германия,ИталияТурция,Хърватска,Сърбия,Сирия,Мароко. Ще търся и публикувам всичко,което е свързано с феномена "Орфей"-изключително амбициозна и интересна програма за създаване,селектиране и обучаване в "славеево и горско" пеене на българското певческо канарче.Надявам се новите ми приятели и симпатизанти да ме подкрепят.Исках тази вечер да пусна една декларация във Вашия форум,че няма да се явявам на конкурси "Златен Орфей",няма да продавам канари от несъществуващата порода "Орфей" и няма да членувам в нито една административна или любителска канаровъдна структура в България с по-малко от четири члена,създадена на квартален принцип.По този начин се надявам да освободя достатъчно поле за нови "творчески" изяви на дуета от "Орландовци"- Tangra и NG11.Така или иначе светът се развива и върви напред с помощта на новите комуникационни технологии.Светът отдавна вече е едно информационно цяло - за добро или за зло.Модерното канаровъдство изисква тези технологии да станат част от целия процес по отглеждане,селекция,обучение и ПРОФЕСИОНАЛНО оценяване на птиците.Информацията трябва да се споделя,а не да се крие и да се използва от полуграмотни "СУБЕКТИ" за техни лични търговски цели с неясно бъдеще.Това,което те крият,вече е открито и го има в Интернет.Те вече няма да могат да пречат на аудиторията,"херметизирайки" нескопосано и преднамерено резултатите от съвместната работа на много честни и достойни хора.Професионализмът означава освен всичко друго и предаване на опит и знания,обучаване и насърчаване на начинаещите любители,създаване на дискусионни клубове,многостранен обмен на информация.Много качествени професионалисти от България и света го споделят напълно безкористно.Имаш представа какво точно искам да кажа,тъй като много често и ти влизаш в руските канаровъдни сайтове.Предполагам,че ти е направил впечатление и един друг факт,а именно - колко човека бяха влизали в темите за "Орфей",които зададох за дискусия във форума и за какъв период от време.Това не е подготовка за "ядрена"зима,както твърдиш ти.Това е подтискана чрез тенденциозно укриване на информация,потребност от общуване и диалог,това е рейтинг за Вашия сайт,това е съпричастност,макар и мълчалива и неутрална в по-голямата си част.Вие с лека ръка спуснахте завесата преди представлението да е завършило и угасихте осветлението.Не казахте каква е истинската причина.Зависимост,страх или навеждане.Недопустимо е по такъв безпардонен начин да затваряш усти.Във Вашия форум,това е техническа опция на софтуера,но в реалния живот е НЕВЪЗМОЖНО."Не се гаси,туй що не гасне"- свободното слово,свободното мнение,свободното общуване между хората.С този тенденциозен подбор на участници във форума Ви,Вие вървите назад.Това е Ваше право и Ваш избор.Но така неминуемо ще намалявате,ще се свивате.Накрая самоограничавайки се и блокирайки притока на нова свежа и силна кръв във "фолклорната" Ви мозайка от мнения ще останат само ЛЕТАЛНИ "гени".Посоката е друга.Векът е XXI,годината е 2009.СЪБУДЕТЕ СЕ и осъзнайте този факт!Това е Ваше право и Ваш избор.Но ИНТИФАДАТА ще продължи,мненията на хората временно ще се предават от ухо на ухо и от уста на уста,но това е най-силното средство за масова информация в България.Най-искрено се надявам тесногръдието,неграмотността и гроздовата ракия да не провалят идеята за създаване на българска певческа порода канари с международно признание.На приятелите и симпатизантите - "Благодаря".На сърдитите и на обидените - "Простете".На враговете -"Big Brother Is Watching You".Успех на варненския клуб "Одесос",на варненските канаровъди и поздрави за г-н Богдан Чорбаджиев.КОГАТО елена ОТ ВАРНА ЗАТВАРЯ ЕДНА ВРАТА,ГОСПОД И ИНТЕРНЕТ ОТВАРЯТ НЯКОЛКО НОВИ.КОГАТО fridolina ОТ www.pe'rnati.com ЗАТВАРЯ ЕДНА УСТА,ТАЗИ УСТА ЗАПОЧВА ДА ГОВОРИ НА ДРУГИ МЕСТА.елена,древният римски философ Сенека е казал : "Когато губим,не знаем какво печелим и когато печелим не знаем какво губим.Ти загуби и в двата случая.Поздрави от София,кв."Коньовица"-люлката на гълъбарството и канаровъдството в България.
Как беше създаден СТАНДАРТА за песента на канарите "Орфей".
СТАНДАРТ ЗА ПЕСЕНТА НА "БЪЛГАРСКО ПЕВЧЕСКО КАНАРЧЕ ” Г.Урумов /Пловдив/, Б.Лазаров и А.Гълъбов /София/ Д.Чалъков /Пд/,Н.Филипов/Сф/,И.Иванов/Х-во/ Ангел Гълъбов На 8-ми май 2004 г се прие стандарт за песента на "Българско певческо канарче".В разработването му взеха участие представители от градове-центрове за обучение на канари,както и всички,които милеят и ратуват за създаването и утвърждаването на "родния певец".Този момент назрява отдавна.След дълги години лутане и отиване в двете крайности се достигна до разработване на стандарт,в който решаваща роля за оптимално използване възможностите на птицата играе селекционерът.При проведените предварителни срещи се уточниха насоките,върху които следва да се съсредоточи вниманието при изработването на стандарта.Бяха поканени и приобщени възможно най-много знаещи и можещи хора.Прослушани бяха десетки записи на най-добрите турове на птиците от нашата фауна.Богатият песенен материал беше предлаган,обсъждан, приеман или отхвърлян до постигане на единомислие.Търсеше се най-оптималното, най-доброто при създаване на стандартния репертоар. Необходимостта от създаване на стандарт за песента на "Българско певческо канарче" е породена от различията при оценяване и класиране на птиците на конкурси,провеждани в различни градове в България.Липсата на този стандарт водеше до субективна преценка на певческите качества на птиците. Целта на разработения стандарт е не да унифицира песента,а да унифицира критериите за оценката й. Основата на стандарта се състои в разделянето на птиците на два класа: -клас А-СТАНДАРТЕН - за птици до една година,при които за подбора и подреждането на репертоара основна роля има селекционерът.Той по собствена преценка конструира подредбата на славеевите турове и вмъкването на други мотиви от стандарта: - клас В - СВОБОДЕН - за птици над една година,при които за репертоара решаващата роля е не на селекционера,а на самата птица,като по-възрастните птици получават допълнителна точка за всяка година. Създаването на критериите за клас "Свободен" се налага,за да се затвърдят качествата на “Българския певец”.Този клас ще изиграе решаваща роля при работата на нашите селекционери.Една тригодишна птица,пееща перфектно стандарта,е едно неоспоримо доказателство за школата, от която идва,за работата,която се извършва там и за гена,който носи. В разработения фиш за оценка на изпълнението е взета предвид трудността на изпълняваните мотиви,като за по-трудните – славеевите,точките са повече.Това обстоятелство трябва да окаже влияние при изготвянето на плана на песента,без да се омаловажава и вмъкването на мотиви от песните на другите птици /авлига, чучулига, синигер/ на подходящи места.Критериите за избора на туровете,включени в оценителния фиш са: - дължина и сложност на тура - възможност на птицата да го възприеме и изпълнява. Наименованията на туровете са избрани по тяхното звуково възпроизвеждане,лесно достъпни за всеки сериозно занимаващ се с обучение на канари селекционер. Резултатите едва ли ще проличат веднага след въвеждането на стандарта.Даваме си сметка,че не всички ще бъдат положително настроени,ще има скептици,които ще омаловажат нашата работа,но времето ще покаже верния път.Хората,живеещи с песента на богоизбрания певец славея,водени от силно желание тази превъзходна песен да влезе във всеки дом,изпълнявана от една непретенциозна птичка,не биха пожалили своя труд за осъществяването на тази мечта. БЕЛЕЖКА: Всеки любител може да получи информация за оценителния фиш и диска със стандартните турове в своя регионален клуб.
Kemo SABE е творческата реинкарнация на човек с незапомнящо се име, който в близкото минало работеше в ИАРА, като професионален помнещ, иконом в демаркационна зона, следобеден събеседник по желание...В момента, отдалечен на прилична дистанция, продължава да следи метаморфозите, метастазите и метапрограмирането в българското рибарство, като в същото време създава ЖИВ роман с подобна тематика, в който признанията, апострофите и проклятията не са просто метафори.
ПОРОДА. Класификации и специфични особености на породите. Структура на ПОРОДАТА. Фактори на породообразуването.
В класификацията на растенията и животните основно място заемат следните систематични категории: царство (regnum) тип (philum), клас (klassis), разред (ordo), семейство (familia), род (genus) и вид (species).
Видът е основната системно-структурна форма на живата природа. Според Завадски при растенията се различават 7 вътревидови категории - полувид, подвид, екотип и т.н. В зоологията обаче са приети само две вътрешновидови категории - подвид (subspecies) и локална популация.
Популацията е съвкупност от индивиди от един вид, населяващи за продължителен период от време дадена територия, размножаваща се чрез свободно кръстосване на индивидите помежду им (панмuксuя) и изолирана от съответните съседни популации. Популацията има своя екогенеза, тоест обособила се е при съответните конкретни условия, характеризира се със свои специфични численост, плътност, плодовитост, генетичен и възрастов състав. Популацията е основна еволюираща единица и основна форма за съществуване на вида. В тази връзка видът понякога се определя като "съвкупност от популации", а Майер определя вида като "група фактически или потенциално кръстосващи се природни популации, репродуктивно изолирана от други такива групи".
Най-близка до популацията от зоологическата таксономична класификация е систематичната животновъдна категория порода. Понятието порода (раса) има вероятно италиански произход. За пръв път се появява около средата на 16 век. Според Кисловски до 18 век то означава само "обща конюшна" или "завод", както са се наричали тогава отделните големи стопанства.
Понастоящем като най-приемливо определение за порода може да се приеме, че това е относително еднородна група домашни животни от един вид, изкуствено създадена и поддържана от човека, която притежава и предава на потомството характерни за нея биологични особености и стопански качества.
Основните специфични характеристики на породата са:
1. Еднородност на морфологичните, физиологичните, конституционалните и стопански-полезните качества. Тя е резултат на общността на произхода, еднаквите условия при които се отглеждат животните и преди всичко на общите показатели, по които се извършват отбора и подбора. Естествено еднородността е относителна, а изменчивостта на отделните показатели се колебае в определени граници, обусловени основно от генетичните фактори. Съществуват редица методи, чрез които може да си изчисли генетичната еднородност на животните от една порода, както и степента на нарастване на хомозиготността и увеличаването на генетичното сходство на индивидите чрез натрупването на еднородна наследственост, като резултат например на използването на родственото съешаване или uнбрuдuнга при развъждането на дадена порода.
2. Общност на произхода. При създаването на нова порода обикновено се използват изтъкнати разплодници, които в най-висока степен предават своята наследственост на потомството. Прилага се също уеднаквен (хомогенен) подбор и дори родствено съешаване. Често се използват строго определени изходни форми с родствен корен. При създаването на Българското червено говедо например са използвани Червеното садовско, Червеното датско и Червено-кафявото латвийско говедо, произхождащи на свой ред от Англерската порода.
3. Достатъчен брой животни. В миналото като задължително необходим за една порода се изискваше по-голям брой животни (например поне 4500 кобили и 150 жребеца). Сега ФАО счита за застрашени породи с под 1000 женски животни и 20 разплодника.
4. Район на разпространение (ареал) на породата. Всяка порода е създадена съобразно с икономическите интереси на човека при съответните екологични условия. При евентуално последващо разселване на породата в нея настъпват изменения и възникват т.нар. екотипове. Докато при естествените популации на дивите животни основен момент е тяхната териториална изолация, при домашните животни има породи, които са разпространени по цял свят (Черношарено говедо) и такива, заемащи една ограничена област (Родопското говедо). Човекът пренася породите от един ареал в друг, като за успеха на този процес имат значение комплексните адаптивни способности на животните и аклиматизационните им ресурси.
5. Константност на породата. В продължение на редица поколения характерните белези на породите се запазват непроменени. Създадени са редица теории за константността, за индивидуалната потенция, за силата на предаване на признаците, която зависи от "чистия" или "нечист" произход на родителите (Юстиниус, начало на 19 век). Съвременната наука обяснява константността на признаците чрез съответните генетични закономерности на унаследяването, базирани на увеличаването на хомозиготността и честотата на отделните гени и генотипи в резултат на отбора и хомогенния подбор, както и вследствие на широкото внедряване на наследствените качества на отделни разплодници върху десетки хиляди приплоди в резултат на използването им за изкуствено осеменяване и т .н.
6. Изменчивост на породата. В известна степен изменчивостта е заплаха за специфичните константни качества на породата, но в същото време тя е източник за нейното непрекъснато постоянно усъвършенстване или за поддържане на издръжливостта и жизнеността й. Филогенезата на повечето породи е свързана със сложни кръстоски, които обогатяват техния генофонд и в редица случаи ги правят по-пластични, по-податливи към изменения в желаната насока. На тази основа, когато признаците на една порода престанат да задоволяват потребностите на хората, чрез селекцията се налагат съответните промени в нея (например в продължение на 150 години породата говеда за месо Шортхорн изменя своя тип три пъти).
Класификация на породите. Съществуват различни класификации на породите - според произхода, според характера на продуктивността, според вложения човешки труд, според терена (равнинни, планински), според климатичните зони, растителността и т.н. Според ареала на разпространение породите се делят на: 1. Породи с широк ареал. Разпространени са на практика по цялата планета (черношарено говедо, яйценосния легхорн). 2. Междузонални. Разпространени са широко при различни условия, но в по-малки количества в сравнение с първата група (кафяво алпийско говеда, голямата бяла свиня, цигайските овце). 3. Зонални. Разпространени са в една зона (сиво степно говедо – в Румъния, България и в страните от бивша Югославия). 4. Локални. Това са местни аборигенни породи, приспособени към строго специфични условия (родопско говедо, каракачанската и каракулската овце, планински породи коне). В голямата си част тези породи са застрашени от изчезване и затова се полагат значителни усилия за съхранение на техния генофонд.
Според общността на произхода. От холандското черношарено говедо има създадени много породи по цял свят. Чрез кръстосване с кафявото алпийско говедо са създадени карпатската, лебединската, костромската, алатауската и др. породи.
Според характера на продуктивността. Говедата се разделят на породи говеда за месо, мляко или комбинирано използване; овцете са за вълна, месо, мляко и т.н. Комбинираната продуктивност е биологически сравнително по-сполучлива от едностранно специализираната, тъй като в много случаи тясната специализация е свързана с отслабване на конституцията или израждане.
Според вложения човешки труд породите се делят на примитивни, преходни и културни. В примитивните породи е вложен малко труд, животните са дребни, добре приспособени (дори към неблагоприятни условия). Изменчивостта е малка и животните са с подчертана еднородност. Пример за такава порода е нашата източнобалканска свиня. В културните породи е вложен много труд, дори и неквалифициран (арабския кон, каракулската овца). Често тези породи са тясно специализирани. Обикновено животните са доста разнородни. При добри условия тези породи са добри, но при влошаване на условията те рязко намаляват продуктивността си и си появяват дегенеративни форми. Преходните породи заемат междинно положение. Наблюдават се характерна нееднородност по региони, различия в структурата, в типа на продуктивността или нивото на получаваната продукция.
Важна роля в характеристиката на една порода играе нейната структура. Структурата на породата е плод на вложения човешки труд и се поддържа от целия комплекс от мероприятия на развъдно подобрителната работа. Структурата на породата включва: отродие, породен тип, заводски и племенни гнезда, линии и фамилии (семейства).
Отродието е почти подпорода. Това е най-голямата структурна единица в породата. Среща се обикновено в породи с голям ареал. Отделното отродие се отличава от другите от същата порода по някои особености, обусловени от по-тясната приспособеност към определена зона, където се развъжда. Под влияние на различните географски и стопански условия се формират своеобразни групи животни, отличаващи се с известна специфика в рамките на съответните общи качества на породата. Важен фактор за образуване на отродие може да бъде и използването в даден район на определени мъжки разплодници при липса на обмен на разплодници с останалите райони, в които се развъжда породата. Различни отродия на симентала се отглеждат в Курска, Орловска Воронежка област, в Украйна и т.н.
Породен тип. Както отродието е резултат от приспособяването на съответната група животни към различните еколого-географски условия, така породния тип се обуславя от характера на продуктивността и от конституционалния тип. Освен по продуктивната насоченост животните от различните типове се отличават по някои екстериорни пропорции, физиологични и биохимични показатели и т.н. В района на едно отродие може да има няколко породни типа, както и един и същи тип може да е представен в няколко отродия. Породните типове се разграничават особено ясно при културните породи (симентал – за месо, за мляко, комбиниран тип) и не се срещат при примитивните и строго специализираните за едностранна продуктивност породи.
Заводски и племенни гнезда. Срещат се при културните породи, при които се води задълбочена развъдно-подобрителна работа и обикновено се оформят в рамките на отделните племенни стопанства. Това са заводските гнезда, които имат отделни характерни особености, отличаващи ги от животните в другите стопанства. В по-малките стопанства се оформят аналогични по-малки групи (племенни гнезда), които отразяват едва ли не интереса и майсторството на отделния животновъд.
Линии и фамилии. Това са еднородни групи животни от няколко поколения, които имат общ произход. Обикновено се говори за генеалогични и заводски линии и фамилии. Под генеалогична линия се разбира потомството на даден мъжки родоначалник, а под генеалагична фамилия (семейство) – потомството на определено женско животно. Следователно родоначалник на генеалогична линия или фамилия може да е всяко животно, дало потомство от няколко поколения. Под заводска линия се разбира достатъчно по численост потомство на мъжки родоначалник, което има тясно сходство с него по отношение на типа на телосложението и характера на продуктивността. Аналогично родоначалник на заводска фамилия е женско животно, по отношение на което останалите животни са сходни. Генеалогичната линия (фамилия) са по-широки понятия от заводските, защото включват животни, които могат да се различават съществено от родоначалника.
Както отродията, така и стадата са обикновено съвкупност от няколко линии и фамилии. От друга страна, определена линия, а често и фамилия, може да е разпространена в сравнително широк ареал, в много стада, а в някои случаи дори в цялата порода. Всъщност линиите са онези структурни единици, които в най-голяма степен свързват и обединяват породата като цяло. Понастоящем развъждането по линии е основен метод на развъдно-подобрителната работа, в която определена, макар и относително по-маловажна роля играят и фамилиите.
Фактори, обуславящи създаването, поддържането и усъвършенстването на породите домашни животни: 1. Различния (от различни диви прародители) произход и последваща дивергенция (раздалечаване) на първоначално близки форми. 2. Доброто хранене в продължение на много поколения. 3. Еколого-географските (климатични) условия. 4. Наследствената изменчивост на животните. Обикновено се изразява в малки индивидуални особености, но понякога има значение и съществената (рязко изразена) внезапна мутационна изменчивост. 5. Несъзнателния и съзнателен отбор. 6. Социално- икономическия фактор. 7. т. нар. направлявано отглеждане с оглед съответната експлоатация на животните и т.н.
Особено важна роля в породообразувателния процес има социално- икономическия фактор. Измененията или разнообразяването на изискванията към продукцията неизбежно рефлектират в съответните усилия по усъвършенстването на старите и създаването на нови породи. Ролята на човека (антропогенния фактор) има основно значение при създаването и поддържането на породите. Сформираните за работа с тях научни колективи определят целите, които трябва да се постигнат, очертават желания селекционен тип с неговите стандартни показатели и набелязват съответния комплекс от развъдни мероприятия, които следва да бъдат приложени.
Еколого-географските условия (почва, растителност, релеф, надморска височина, климат и т.н.) също оказват силно влияние при създаването на породите. Особено силно влияние те оказват върху т.нар. аборигенни породи (каракачанска овца, сиво искърско и родопско говедо, камчийски кон). Тези породи са тясно приспособени към строго специфичните условия на съответните географски зони. Голямо влияние еколого-географските условия имат и при културните породи. Например холандското черношарено говедо е създадена в условията на влажен приморски климат при богата и сочна пасищна и ливадна растителност. Швейцарските породи говеда (кафяво алпийско и симентал) изпитват благоприятното влияние на великолепните високопланински алпийски пасища, които са спомогнали за формирането на крепко, силно телосложение и здрава, плътна конституция.
Начини за обучаване на канари-певци.
Автор: г-н Георги Каров Най-разпространеният начин за обучаване на певческите породи е използването на канар-учител.За качествата,които трябва да притежава учителят е писано много.Няма да е грешка,ако се кажат още няколко думи за това.Истинско богатство е любителят да притежава учители,които да владеят стандартната песен до съвършенство.Наред с певческите си способности,птицата,която е определена за учител трябва да има хубав тембър и да пее спокойно.За да може учителите да се използват по-дълго време,трябва да се полагат повече грижи за тях.Не е правилно твърдението да не се използват учите лите за разплод.Птица,която притежава отлични певчески качества,трябва задължител но да остави поколение.Цикълът,който съпътства птиците в техният живот,не може да отмине и учителя-канар.По-важното е да се знае,че след като приключи педагогическа та си дейност,учителят трябва да остане изолиран от общото ято,където е много вероятно да развали песента си.Един учител може да обучава от 3 до 4 канара,тъй като,когато запеят по-голям брой птици вече ще заглушават песента му.Със сигурност може да се твърди,че този начин на обучение дава най-добри резултати. Друго разпространено средство за въздействие е магнетофонният запис.По този начин може да се запише песента на един добър канар или да се направи нова композиция по вкуса на любителя-канаровъд.Магнетофонният запис трябва да се пуска тихо,а продължителността му не трябва да бъде много голяма.В противен случай,птиците се изнервят и накъсват своята песен. Създаването на певчески репертоар представлява една трудна творческа работа.Особено голяма трудност се явява подборът на подходящите мотиви.Цялата песен трябва да бъде добре подредена,да има добре споена мелодична линия и да бъде достъпна за птиците - тъй като всички птици имат характерен репертоар, определен тембър, диапазон и съответна бързина на изпълнението.Определеният репертоар при нашия случай се явяват мелодиите,с които ние ще обучаваме птиците. Трябва да се стремим да подберем най-характерното,най-обичайното за дадена певческа порода,като дообогатим и разнообразим песента й.Не е беда,ако прозвучат мотивите на горска птица, изпълнени с друг тембър.И все пак между канарите има птици с различен певчески регистър,с по-ниски и плътни гласове.На породата малиноа най-добре подхождат славеевите мотиви.Не случайно при създаването на канара “парижки славей” селекционерите се спират на тази порода.С най-големи гласови възможности се явяват канарите от породата тимбрадо. На тях им подхождат всякакви колоратурни фрази на горски птици.Много малко внимание се обръща на темпото,с което ще се възпроизведе дадена мелодия.Едно по-бързо изпълнение на славеевите мотиви вече ни доближава до песента на коприварчето и червеногръдката.Получава се пародия,едно смешно подражание.Именно темпото ни отдалечава от желания успех,мелодиите стават смачкани,припряни.Всичко това идва да ни покаже,че при съставянето на певческия материал трябва да се съобразяваме със самия изпълнител,с неговите качества и възможности.Обучението с магнетофонен запис дава също добри резултати. Съществува трети вариант за обучаване на канари.Той представлява комбинация от първите два начина.При него до третия месец използваме услугите на учителя.Той предава първите много важни уроци - дава тембровата насоченост,след което прилагаме записа на неговата песен,за да се получи затвърдяване на певческия материал.Всичко това е продик-тувано от следните съображения: в първите три месеца учителят пее спокойно.Но от момента,в който малките пропяват и усилват своята песен,започва да се чувства нервност в песента на учителя.Ако той не е използван за разплод,много бързо проявява признаците си.Ако е преминал този период,той усилва песента си и се стреми да доминира в пеенето.По този начин гласът му загубва своята дълбочина и красота.От този момент нататък можем да използваме магнитофонния запис,където гласът на учителя звучи все така спокойно и уверено.Магнетофонният запис има и това предимство,че може да се пуска и в моменти, когато птиците не пеят.Обикновено канарите пеят сутрин, около обяд и в късните следобедни часове.В такъв случай записът се пуска рано сутрин и късно вечер. Както се вижда, птиците изминават сложен път при своето обучение, тъй като те притежават много малко вродени мелодии.Всичко останало е резултат на въздействие и допълнително обучение.Съвършената песен ,дори при най-големия виртуоз - Славея,не се получава даром,а се заучава и репетира многократно.
Съхраняване на песента у певческите канари.
ГАРАНЦИЯ ЗА ДОБРА ШКОЛА Автор: Георги Каров На всеки,който се занимава с обучението на канари е известно,че въпросът със запазването на песента е изключително деликатен.Това е възможно най-спорната тема,засягаща певческите канари,върху която може да се дискутира.Много често получените в процеса на обучение добри резултати се забравят бързо или остават нетрайни следи.Трудностите идват от това,че ние се стремим да променим характерната канарена песен,заменяйки я с виртуозни славееви мотиви.Фактът,че певческите раси – харц-ролер,малиноа и тимбрадо са изменили обичайната канарена песен,провокира нашите усилия и ни зарежда с оптимизъм.Създателите на певческите раси умело са използвали гласовите дадености,за да създадат съответната стандартна песен.Когато говорим за славеева песен,моите мисли и убеждения ме насочват към варианта с хибридната птица,която трябва да измени,да разгради канарената песен. (Тази тема е подробно разгледана в статията ..... ). Първото важно условие е наличието на качествени канари.Това ще рече мъжкият канар да няма остри,кресливи мелодии,ясно и чисто да изпълнява своята песен.Тези изисквания трябва да имаме предвид,когато избираме мъжки за работа т.е. за създаване на поколение,.родова линия или кръстоскаГолямата тайна е женската,която трябва да произхожда от певчески род.Ако не можем да разберем нейното родословие,самото обаждане на женската може да ни ориентира,в това какви качества можем да очакваме от нея.Тя трябва да има определено плътен глас.Една женска,носителка на певчески качества, има голяма стойност.Ако от мъжкия канар поколението наследява богатството и разнообразието на песента ,от женската се взимат тембровите качества.При създаване на чифта трябва да се има предвид една важна особеност,а именно – ако мъжкият пее с по-висок глас,женската трябва да се обажда по-ниско и плътно – и обратното.Когато птиците са изравнени гласово – еднакво високи или еднакво ниски – певческият репертоар, който подготвяме, може да се окаже неподходящ, защото ще се усвояват само ниските или само високите мотиви от песента. Второто важно условие е страничното въздействие – под това разбираме песента на учителя или магнетофонния запис.Особено важно е фишът,с който обучаваме младите певци да остане един и същ и да не се променя всяка година.Неговата смяна не води до добри резултати.Нашата цел е да изградим една отлична школа за бъдещо обучение и създаване на качествени певци,а кратък певчески курс за конкретен солов изпълнител. Продължителната работа с един и същ магнетофонен запис,създава качествени и трайни изменения в канарите.Това неминуемо води унаследяване на елементи от учебната мелодия.От тези птици се прави продължителен подбор – най-добрите трябва да бъдат запазени за бъдещата работа.Обучението трябва да продължи 18 месеца.В този период се проявяват всички лоши и добри качества на обучаваните птици. Третото условие, което спомага за получаване на добри резултати,а същевременно и запазва песента,са трите регулиращи фактора,които задържат развитието – храна, светлина и температура.Всички птици с добри гласови качества трябва да спазват известен режим по отношение на светлина, храна и топлина.Храната трябва да се състои от 2 части рапица и 1 част канарено семе,а по време на линеенето се прибавя овес и лен. Светлината е изключително важен фактор за запазването на песента.Птиците винаги трябва да бъдат поставени в полумрак.Така се намалява силата на пеенето и се създава спокойна атмосфера.Температурата също играе много важна роля: умерената температура 18-20 градуса се отразява благотворно върху пеещите птици. Трябва да се знае, че периодът на линеенето е най-важен,най-критичен при обучението и запазването на песента на канарите.През този период птиците са предразположени към всякакви изменения – в добрия и лошия смисъл.Тогава се проявяват дефектите от лошото отглеждане.На помощ в този момент идва магнетофонният запис,който трябва да припомня и да поддържа канарите при трудните моменти от песента.Не е без значение и техническата страна на обучението.Чистият и качествен запис,при който ясно се чуват обертоновете,се усвоява и помни по-добре.Акустиката в помещението за обучаване също трябва да е на ниво.Не е желателно да се чуват странични шумове,които могат да разсейват птиците или просто да бъдат запомнени от обучаващите се птици,например звънене на GSM апарат или аларма на автомобил.Записът трябва да се пуска тихо, а самият сеанс да бъде с продължителност от 30-60 минути. Важна роля за запазването на песента имат хигиенно-профилактичните мерки,които гарантират нормалното протичане на етапите при обучението.Един възпалителен процес довежда до увреждания на гласовия апарат – прегракване, хъркане и дрезгаво пеене. Птицата загубва предишните си качества и своята отзивчивост при изпълнението. Много важно е всеки любител,вече запознат с основните правила за обучение,да създаде свой стил,своя школа за създаване на канари-певци.Ако той е съобразен със специфичните индивидуални особености на птиците и се прилага в адекватна на високите изисквания обстановка - това е сигурна гаранция за добри резултати при обучаване и трайно запазване на песента у певческите канари.
Няма коментари:
Публикуване на коментар