четвъртък, 26 февруари 2009 г.

Good Morning,Vietnam.Добро утро,fridolina.


"Пол, възраст, раса, всички тия глупости разделят хората един от друг. Надпреварата е единственото, което ни свързва. Но случи ли се да победиш някого, после се чувстваш още по-самотен."- откъс от "Пилето"/У.Уортън Добро утро,Мадам.След като реших да се оттегля от "амбразурата" и да се отдам на градивен вътрешен монолог на тема : Генетични експерименти на молекулярно ниво в съвременното българско канаровъдство",духът в мен намери покой и се смири.Останаха обаче две-три неща за доуточняване именно с теб - моят безценен спаринг-партньор.Първото нещо,което ме интересува е защо темата "Орфей - мистика или реалност" , която в момента се предлага на аудиторията,/но в заключен вариант,при това осакатена/просто не я изтриете?Така и така,кротките и послушни канаровъди няма какво да научат от тази преднамерена и тенденциозна размяна на реплики.Всъщност МНЕНИЯТА,които предизвикаха бурята са изтрити,героите са на сигурно място,а са останали само дървените философи.Кому е нужно да чете и ПРОДЪЛЖЕНИЕТО,което се предлага в задния двор на форума?Общо до момента двете теми са събрали около 3500 влизания.Явно нещо ги дърпа хората - харесва им да четат стари вестници в "тоалетната".Канаровъдсвото в България е много особено занимание,с което се занимават много ОСОБЕНИ хора.Повечето са "мъгъли" и не притежават магически способности.Не споделят,не са откровени и добронамерени и в никакъв случай няма да разкажат пред всички най-големите си тайни за отглеждането на канарчета и други птички.Професионални секрети никой не издава,а без тях в занаята си поредния посредствен наивник.Тези тайнства се учат на друго място,във форума само ти подсказват и ако си достатъчно упорит и ентусиазиран ги откриваш.Казах ти и преди от тази дискусия няма да пострада нито едно ято,най-много да разтърсим нечие его.Продължавам да твърдя,че форумът не страда от такива дискусии,особено,когато става въпрос за нещо,което тепърва се развива,променя или доусъвършенства.Вчера например разбрах,че се работи върху нов стандартен фиш за обучение на "Орфей".Нещо да кажеш?Защо го правят - нали всичко беше О.К.Аз обаче малко изпреварвах събитията и това дразнеше определени "субекти"/това е тяхно определение за мен/.А си позволявам да вървя по-бързо,защото слушам внимателно и запомням какво казва Проф.д-р Бобо Велев,Александър Иванов,rudolph.Чета разработки,дисертации и научни доклади на орнитолози от Колумбийския университет,които обясняват и доказват,защо някои неща могат да се случат в реалността,а други само в мечтите.Да се върна на темата.Дори и така в осакатен вариант,тя е интересна,но оригиналният и вид я правеше далеч по-представителна.Защо не изтриете всички мнения и да оставите само заглавието,но я отключете.А какво целеше,когато публикува ivberov vs. fridolina?Попита ли shikata преди да го направиш?Там няма нищо конкретно и полезно за птиците.Там се говори за хората с птици.Скоро препрочетох "Пилето" на Уилям Уортън.И там се говореше за хората,за птиците и за ВИЕТНАМ,но заедно,на едно и също място.Канарчета,война,човешки драми и мечти.Форум САМО за птиците има.Там птиците се срещат,общуват,размножават-ние не сме им необходими.Нашето присъствие там е нежелателно.Този форум е Природата.

Три пеперуди, долитайки до горяща свещ, започнали да разсъждават за природата на огъня. Първата, приближавайки се до пламъка, се върнала и казала:

-Той свети.

Втората долетяла по-близо и, когато се върнала, казала:

-Той изгаря.

Третата, долитайки съвсем близо, влязла в него и не се върнала. Тя научила това, което искала да узнае, но вече не можела да го съобщи.

Получилият знание се лишава от възможността да говори за него, затова знаещият мълчи, а говорещият не знае.

неделя, 22 февруари 2009 г.

"Сънят на Фридолина" - пълният текст на кореспонденцията ми с една мечтателка от Варна.


fridolina: Човешко е да си мислим, че „нашето гардже е най-хубаво”, но най-лесно
можем да го твърдим, ако никой не го е виждал или чувал.Не се изненадвайте, че не са много участниците в конкурсите, макар че у нас мнозина са тези, които отглеждат славееви канари или „Орфей”.Освен, че е свързано с разход на време и средства, съпроводено с нерви
и рискове за птиците, явяването на конкурс излага на критика „творението” на любителя. Но там именно е мястото, където може да получи реална оценка, не само от съдийте, а и от слушателите, които според вкуса и нивото си, също си съставят и споделят мнението си за
птиците му. По същия начин стоят нещата и при изложбите на цветните и фигурните канари и другите декоративни птици.Наша национална черта е, да не уважаваме победителите, да критикуваме решенията на съдийте и да смятаме, че разбираме от всичко, по-добре от всеки друг. И това най-гръмогласно го правят тези, които най-малко са
запознати с естеството и тънкостите в конкретната област. Признавам,че и аз, като начинаещ, не правя изключение от горното твърдение.Парадоксът е, че макар и да не уважаваме съдийте, се ласкаем когато получим награда или се хвалим, ако сме се сдобили и сме включили в ятото си премирана птица. Дори Вие самият, както твърдите, че нямате
намерения да участвате в конкурси, искате информация за женските на г-н Чорбаджиев, „дали техни бащи или братя имат номинации”.Простете ми, ако сметнете, че се опитвам да влияя на мнението Ви. Ще се радвам, ако с написаното съм Ви помогнала поне за миг, да
погледнето обективно на постигнатото от тези, които тъй ревностно критикувате.
В заключение, ще си позволя да цитирам Удроу Уилсън: „Ако дойдете при мен със свити юмруци, мога да ви уверя, че и аз ще приготвя своите със същата бързина; ако обаче дойдете и ми кажете: „Хайде да седнем и поразмислим заедно, и ако се различаваме в мненията си, да намерим къде са различията ни”, скоро ще открием, че не сме твърде далече, че точките по които не сме съгласни са малко, а тези по които сме съгласни са много, и че ако само имаме търпение, искреност и желание за разбирателство, то ще се разберем. ivberov : Явно имаш нужда от събеседник като мен,затова ще ти отговарям редовно.Защо обаче така изкусно заобикаляш темата за моето изгонване от Форума.Така или иначе вече знаеш детайлите от мен.Знаеш също така,че не съм написал нито една обидна дума срещу никой.Наричаш ме ПОВОД,а не ПРИЧИНА за словесните спаринги между титаните.И ме гониш,без право на адекватен отговор.Това,което ти разказвам и споделям с теб не би било зле,ако го прочетат и други хора.Нали всеки има право на мнение.Ще кажеш,че това не касае птиците.Да,не ги касае.Но касае хората,които ги отглеждат и ги приемат като свои деца.Кое е по-важно-качествена птица или грамотен отглеждач?Моите орфейчета са добри,но ги обучаваше лаик.Друг пък приятел си взе най-слабото пиле от люпилото и го направи "полу-славей".Е,кое е по-важното.Птицата или човека.Естествено,че човекът.Той може да създаде,но може и да съсипе,това,което Природата е сътворила.Следователно в един Форум трябва да има място и за чисто човешки коментари и спорове.Тези,които се изживяха като Инстанция дезертираха и това още повече провокира твоята непоносимост към мен, вероятно?Добре,нали истината се ражда в спора,в дискусията,в размяната на аргументи.Довчерашният лакей на Бобо Велев изведнъж стана много компетентен Орфеец.Дали не е малко подозрителна тази амбиция на държавния ЧИНОВНИК от МОСВ?Преди всичко трябва да сме хора с души и сърца,в които трепка Божествената енергия,наречена ЛЮБОВ.Това е същата тази любов,с която се грижим за пиленцата.Тя е неделима,тя трябва да бъде насочена навън,а не навътре.Не може да обичаш птиците,а да мразиш хората.Объркваш Първоначалния замисъл.Чиновникът се бил раздразнил от мненията на nightingale и от моите "коментари,непочиващи на аргументирани представителни извадки".Виж само какъв език,какви формулировки във един форум за канарчета.Е,така не се прави-защото както е казал У.Уилсън,ако идваш със свити юмруци много е вероятно да получиш удар по носа.Такъв високопарен и префърцунен език в Министерството - на подчинените нему.В свободната зона-не.Недопустимо е.Ставаш за смях,а и може да попаднеш на ЖУРНАЛИСТ и да ти стане някак неудобно.Уважавай събеседника и никога не се поставяй над него,НИКОГА.Така ме учеха професорите във Факултета по журналистика.Тогава Красимирчо е ходел на забавачка с чанта на гърба. А проверяваш ли колко души продължават да четат темата?....КРАТКА ПАУЗА... Трябваше да поизлезна за малко и затова предишното ми писмо свърши изведнъж.Сега да продължа,ако позволиш.Виж,аз не завиждам на никого,не оспорвам успехите на никого,не заставам на пътя на никого.Канарчетата са занимание,което не може да ме накара да мразя някой,по простата причина,че не ми е приоритет в живота.Аз не се идентифицирам в обществото чрез кафезни птички.Не държа да съм разпознаваем и известен с канарчетата си.Точно поради тази причина специализираните спорове и дискусии са ми интересни,до толкова до колкото научавам нещо ново.Но да водя спор с човек,който твърди,че много обича канарчетата,но за тях се грижат жена му и децата му или да обучавам в толерантност един мазен кариерист - ПРОЩАВАЙ,нямам време.Но когато тези "фактори" ме определят подигравателно като "субект"- хващам перото.Иначе съм израстнал в "Коньовица" и се научих как да защитавам своето.Родителите ми пък ме научиха да не взимам от чуждото,да уважавам и да помагам на хората.Отглеждам птички,но не разчитам те да ме хранят.Не съм търговец,а любител (човек,който ЛЮБИ нещо).Колкото до изискванията,които имам,когато искам да получа нещо,това е защото качествени и посредствени птици се гледат по един и същи начин,с едни и същи средства и грижи.Аз съм убеден,че птичките на г-н Богдан Чорбаджиев са заредени с много повече любов и топлина,отколкото прехвалените кокошарници на АнХЕЛ и адютанта-ибрикчия.Да ти кажа честно,по-добре е да се разочароваш в самото начало от един човек,отколкото след време,когато си отдал много повече енергия.А всъщност аз не съм разочарован от АнХЕЛ и Чиновника,защото просто не съм очаквал нищо от тях самите персонално.Но покрай техните фасони се запознах с много по-качествени и не толкова самовлюбени отглеждачи на пойни и декоративни птици.Знаеш ли какво,стига сме се занимавали с тия двамата,така ги зареждаме с енергия.Сменяй темата и да продължаваме.ЧАО P.S.Кога ще ми разрешите достъп до Форума или да се регистрирам с нов IP адрес?Само ще чета,без нападки и провокативни теми... ivberov: Това го написах тази сутрин преди да получа твоето писмо за слоновете в стъкларския магазин.Прочети го ,а аз през това време ще ти отговоря с ново писмо....Драскам ти бързи няколко реда.Късно снощи получих дълго и изключително интересно писмо от Бобо Велев.Темата,както предполагам се досещаш са мизериите на калпазаните от "Орландовци" - АнХЕЛ и подмолния грозник Квазимодо Стойчев.Конкретни факти няма да ти разказвам,защото не съм ги проверил,а и теб не съм те проверил.Информацията касае манипулиране на конкурси,на пръстени,на мнения.Истината е,че много хора,занимаващи се с канари от цяла България са възневидели тези мизерници.Разбрах от Александър Иванов и Боре Кюфтето,че са се правили на преподаватели във Варна.Пазете се и не вярвайте на всеки самопровъзгласил се за гуру.Само един пас към теб - От три години нехранимайковците от Орландовския клуб са приватизирали изключително ценна фонотека със записи на конкурсни птици "Орфей".Това богатство е ценен учебен материал,който обаче не се дава на никой.Той е монополизиран.Мисля си даже,че и в клуба "Никола Грудев не всички имат достъп до него.Дори и невчесаната и нечистоплътна Силвия-секретарката,която вместо да отглежда и възпитава деца е тръгнала да се занимава с пилета.Няма авторски права,няма права за ползване и разпространение и т.н.Ти поне си специалист по въпросите на Авторското право!!Защо ли тези материали не бяха качени във Форума Ви,преди орландовската пасмина да се изнесе толкова драматично и затрогващо?Със сигурност много юзъри на форума са плакали дълго на тази финална сцена? Чиста проба манипулация,необходима на Квазимодото,за да оплете простоватия АнХЕЛ още по-добре в лепкавата паяжина на прикритото раболепие.Плешивото джудже е понаучило някоя и друга апаратна маневра по коридорите на Министерството,което го хрантути.'Баси долната ГНИДА. (прости за израза )Успех,поздрави на г-н Чорбаджиев и умната,както се казва.През седмицата ще се видя с Доктора в кабинета му и ако до тогава сте разрешили достъпа ми до Форума ,ще ти пращам актуална информация,свързана с канаровъдството в България.Не искам да влизам по втория начин - като страхлвец.I Am The Real RockNRolla.В противен случай ще си говорим за морето,за чайките и още нещо......Това го написах преди да получа твоя отговор. fridolina : Надявах се, че чрез форума ще мога, да създам виртуално лице на БАДП.
Надявах се, че ще се превърне в място, където ще е представена цялата палитра от клубове, членуващи в Асоциацията, че ще е неутрална територия на която биха могли да съжителстват мирно. БНКЦК започнаха постепено да предоставят материали от своя бюлетин, за да се публикуват в сайта. Клуб „Никола Грудев” подготвяха аудиоматериали, с
които да представят особеностите на „Орфея” – строфи, тембър, темпо –информация, която да е от полза на любителите.Знаете ли колко много разговори и дипломация са необходими и за най-малката стъпка? Мислите ли, че ми беше лесно да убедя клуб „Никола Грудев”, да имат форум, редом да форума на БНКЦК?? Надявах се, че виждайки логото на „Никола Грудев” до логото на БНКЦК, останалите клубове, един по един, ще се „престрашат” и ще се присъединят. Вече бях установила контакт с клуб „Пълдин хоби” и се радвах, че нещата
започват да потръгват и... Бам! Появихте се Вие и с лека ръка разрушихте това, което тъй трудно бях съградила. Развилняхте се, като слон в стъкларски магазин.Първоначало Ви бях много ядосана, а и писмата Ви до мен, ме огорчиха допълнително. Но после си рекох,човекът не е бил наясно каква е ситуацията, нека му помогна в хобито. Защо да изпуска развъдния сезон,с всички трепети и радости свързани с него. Нали все пак птиците са това което ни свързва. Знаете ли, че за всяка птица която съм си купила, се е налагало да пътувам до друг град?Започвам обаче да се съмнявам, че вас повече Ви интересуват
приказките. Желаете достъп до форума.Досега на Пернати.ком сте нанесли само вреда. Защо да Ви връщам? Каква ще е ползата от Вас?Затова на Вашите искания и „бартери” досега дипломатично си замълчавах, но Вие продължавате да настоявате.Добре, убедете ме във Вашата добронамереност! Проявете се като дипломат и миротворец и възстановете статуквото. Нека клуб „Никола Грудев” се върнат във форума и ще махна забраната.
Трябват ми хора, които да градят и обединяват, хора, които да прокарват мостове между враждуващите страни. Убедете ме, че сте такъв човек и тогава не Вие, аз ще Ви моля да сте във форума ни.
Е,ти наистина се превъзбуди.За да се върна във ФОРУМА,от който ме изгонихте по безпардонен и доста неаргументиран начин - да възстановявам статуквото???No WAY.Възстановявам изначално нарушената хармония по друг начин и на друго място.Аз не съм разрушил нито един мост,за да се налага да го изграждам наново.Това,че всичко във форума е изглеждало хармонично и идилично преди моето явяване е една МНОГО голяма,ама наистина МНОГО голяма заблуда.Това,че мостовете са били от "стъкло" е конструктивен недостатък.Като всяко нещо в Матрицата,имитациите целят максимална достоверност на илюзията.Антагонизмът между Бобо Велев и другите канаровъди,от една страна и Орландовските мекерета,от друга,съществува отдавна,много преди аз да влезна в "стъкларския"магазин.Всичко е било притулено,прикрито - затишие пред буря.А когато ти си се опитала да събираш под един покрив всички тези хора,с различен манталитет,различно образование,култура и възпитание е трябвало да си дадеш сметка с колко трудна задача се захващаш.Съветският съюз,Югославия,Римската империя не са ли достатъчно красноречиви примери,че такива експерименти винаги завършват зле.ПРИЧИНИТЕ са едни и същи,а ПОВОДИТЕ както дойде.Според мен във Форума са били събрани бурета с барут,които рано или късно са щели да се взривят.Нищо,ама нищо не е можело да накара всички тези хора да се заобичат и да станат кротки събеседници.Това са комунистически илюзии за уравниловка,за уеднаквяване,за изкореняване на различията и многообразието.Това е опит за създаване на виртуална КАЗАРМА.Не искам да се връщам в казарма,не искам да съм послушник,не искам събеседници,които са подмолни,високомерни и егоисти.А от друга страна,всъщност ФОРУМЪТ не беше ли мястото,където в Древна Гърция са се събирали,спорили,обиждали и подигравали един на друг мислители,математици,учени.Защо трябва да администрирате насила различията?Накарайте тогава повечето от пишещите във различните рубрики да научат правилен български правопис,пунктуация и словоред.Не можете.А и не е необходимо.Форумът е говорилня,която се само регулира.Всяка една изкуствена намеса е тенденциозна или преднамерена.Ти ме изгони,защото ОРЛАНДО меджикс се били разсърдили и си тръгнали,а не защото съм ги обидил или злепоставил,нали?Чета много други и български и чуждестранни форуми и навсякъде се карат,обиждат и накрая спират-просто им писва.Но докато се джафкат разказват и интересни и пикантни неща.А това забавлява хората и ги кара да влизат по-често при теб,рейтингът ти отива нагоре.Друг е въпросът,ако искаш да направиш виртуален форум за матрийошки,от който да блика любов,слънчева светлина,птичи песни и божествено ароматни ухания.Такъв форум е невъзможен,ненужен и неправилен.Това е мое мнение.ПРИ такива условия и изисквания връщането ми въвъ Форума се обезмисля.Аз категорично ОТКАЗВАМ да участвам в пасквили и манипулации с нечист характер.ТОВА не е моят път...Сбогом. fridolina :Имаше един форум за канари, в който нямаше ограничения. За няколкото
години в които съществуваше, събра по-малко мнения, отколкото
Пернати.ком за няколко месеца. Съжалявам, че този форум вече не
съществува. Щеше да е тъкмо за Вас. ivberov :Да,дааааааааа.Наистина съжалявам за този форум.Но по-добре без форум,отколкото форум с константен кворум,ако разбираш какво имам предвид.Ще си чета в Интернет,в руските сайтове,в англиийските сайтове,в испанските сайтове,в италианските сайтове,в американските сайтове,в гръцките сайтове,дори и в ТУРСКИТЕ сайтове.Ще дискутирам директно с Бобо Велев,с Александър Иванов,с Боре Кюфтето,с Върбата,сУрума,с г-н Георги Каров,с д-р Няголов все достойни мъжаги,канаровъди с опит и признание,а някои от тях ЖИВИ легенди.Съжалявам,че с теб се срещнахме и се разминахме.Може пак да се срещнем-кой знае?Предпочитам дивото,пред опитоменото.Проявявам търпение и толерантност,но компромиси рядко правя,защото това обикновено води до поредица от грешки.А какъв компромис да правя на хора,с които нищичко не ме свързва.Те си карат по една пътека,аз по друга.Нормално е да се различаваме,НЕМОРАЛНО е да искаш да се обичаме и да живеем във виртуален комунизъм.Айде сега,седни на моето място и си представи,че влизаш в руския сайт и задаваш въпросче.И се започват едни спорове,едни дискусии,а ти стоиш и мигаш,мигаш и се чудиш що става.Взимаш едната страна,която ти се струва по-симпатична и по грамотно пишеща и пускаш няколко мнения.После те отстраняват.Не направо те ГОНЯТ и край.Ето ти една виртуална възможност.Това обаче не се случва на послушните юзъри.Те си кютат и чакат послушно да ги нахранят с някоя темичка ,изсмукана от пръстите или статийка ,преписана от нейде - визирам личности от типа на t.petrov и пр.А истината е,че ДОБРИТЕ МОМЧЕТА ОТИВАТ В РАЯ,А ЛОШИТЕ,КЪДЕТО СИ ПОИСКАТ.Отивам,където си поискам и не съжалявам за нищичко.На добър час,виртуална вълшебнице. P.S.Неприятно е да ти разбутат "кошарката",от която се препитаваш.Вероятно тук се крият и различията между нас - ти браниш статуквото във форума,защото това статукво те храни.Аз от своя страна се пазя от всички форми на статуквото,защото това е един вид програмирано вегетиране.Хранят ме промените,метаморфозите,различията.Не ми харесват униформените души и опитомените индивиди.Ще ти дам и един съвет накрая как да възстановиш статуквото.Свържи се с АнХЕЛ от "Орландовци" и му кажи,че "субекта" е изгонен от форума.Той би трябвало да се върне,защото има огромна нужда да популяризира,това с което се занимава и да попълни редиците си с още малоумници.Ако аз съм бил причината,той неминуемо ще се върне.Ако обаче не се върне - сигурно ще има нови "съкращения" във форума.Така се започва с малките поръчки,малките компромиси,за да се стигне накрая да двете врати -HEAVEN and HELL. (виж АнХЕЛ ) fridolina :Даааа, явно малко форуми си чел.Изглежда си пропуснал момента, когато руският форум имаше такива
големи проблеми с някои от потребителите, че не БАН, а целият форум за известно време беше затворен за абсолютно всички, докато Администора и Модераторите го прочистят. Ама това е щото с братушките сме си лика прилика.Виж, в "западните" форуми людете са по-възпитани и макар да са на различни становища, имат толерантност и самоконтрол в общуването. Най-много в Италианския да се скарат, в кой град изложбата е била
по-добра, но и там лек намек на Администратор или Модератор е достатъчен.
За съжаление, девизът на нашата държава, за почти всички сфери на обществения ни живот, си остава само пожелание.И защо си мислиш, че ситуацията която си описал, не ми се е случвала? ; )Изглежда, че и аз съм "лошо момиче", само дето после не се молих, да
ме връщат във форума. :))) ivberov :Е, нее.Недей сега да приемаш буквално закачките ми за връщане във форума.Мисля,че вече си разбрала,че това си беше една шега.Да си чешам езика мога и на сто други места.А ценната информация,която ми трябва не е във Вашия форум.Там начинаещи задават въпросчета на батковците и получават достолепни и академични отговори с потупване по рамото.Аз вече не съм ламер и не ме ласкаят Вашите оценки.Сигурно съм пропуснал някоя и друга" ядрена зима" в руските форуми,но това е било,защото тогава съм имал други приоритети.А и знам,че ако медийната политика се определя от рекламодателите,а държавната-от банките кредиторки,то много вероятно е и вие да се съобразявате с някой паричен поток.В това няма нищо лошо,разбира се-Business Is Business.Оправяй статуквото,че ако се обединят метеорологичната и "ядрената" зима пролетта може и да не дойде.

събота, 14 февруари 2009 г.

Едно изследване на песента на канарчето.



Автор : Евгений Малаханов - Русия
Превод от руски : В.Панов
За канарчето е писано много. На първо място за нас представлява интерес изследването на песента, процесът на възникване и факторите, които й влияят.Учени от много страни са посветили свои разработки ,за да отговорят на всички въпроси.
От техните изследвания се установява, че песента е едно от приспособленията за преживяване на вида. Възникването на песента е свързано с явлението импринтинг, т.е. запечатване, запомняне. Импринтингът играе голяма роля в живота на всички високоорганизирани биологически същества, обезпечавайки приспособлението им към изменящите се природни условия, в това число оцеляването на вида.
Различаваме два вида импринтинг: зрителен и акустичен /звуков/.
Зрителният спомага за запомняне видовите особености на своите родители, което обезпечава правилния избор на полов партньор в бъдеще. За пример на зрителен импринтинг може да се даде следният експеримент:
Яйца от канарче подложили на двойка скатии. Последните изхранили люпилото успешно. По-нататък тези канарчета хващали чифт по-лесно със скатии, отколкото с канарче. Отгледаните от чужди родители, запомнили и търсели партньор сред вида на приемника.
Периодът на зрителния импринтинг е доста по-кратък от звуковия и продължава от момента на отваряне на очите на пиленцата до окончателното им изхранване.
Целта на акустичния импринтинг е доста по-широка и също е насочена към продължаването на вида.
Функция – звукова идентификация на видовия партньор, звукова маркировка на гнездовия участък, с цел охрана от хранителни конкуренти. Звуковата идентификация за видов партньор възниква при пиленцата още в гнездовия период, когато те “запечатват” гласа на своите родители.
Пораствайки и напускайки гнездото, младите птици запомнят и звуковия фон на околната среда.
Вече възрастни, с обособен гнездови участък, птицата започва да запомня и звучащите наоколо гласове, включвайки ги в своите песни, показва, така да се каже, че даденият гнездови участък е зает. С това се обясняват разликите в песента на един и същи вид. Ако птичките попаднат в условия с различен звуков фон, включват в песните си не само гласовете на своите родители, но и строфи от песните на други видове. При това, трябва да се отчете, че става натрупване и на индивидуалните различия на гласовия апарат. С това се обясняват пък индивидуалните различия в песента на един и същи вид. Ефектът на “запечатването” се случва в строго определени периоди от време. Тези периоди се обуславят от функцията на половите жлези /гонади/.
Секция цветни канари на Московския клуб
Тестостеронът /мъжкият полов хормон/ “отключва” механизма на импринтинга. Опитът показва, че “вкарването” на тестостерон в междугнездовия период, повишава възприемчивостта на канарите към изменение на песента и включване на строфи от обкръжаващата сфера /фон/.
Някои видове птици са способни на значително изменение на песента в продължение на целия си живот. Това е още едно приспособление, даващо допълнителен шанс за преживяване на вида.
В голяма степен това е свойствено за мигриращите птици, които всяка година гнездят на ново място и са принудени да включват в своите песни елементи от новия звуков фон. Или казано по друг начин – птица, израснала на едно място, заемайки гнездови участък с друг звуков фон, за да го защити, вмъква в песента си елементи /строфи/ на местните птици.
Други птици имат малко изменяема песен. Това е свойствено за ендемитите, т.е. птици, постоянно живеещи на едно и също място. Дивото канарче е ендемит. То живее в среда с малко изменящ се звуков фон. Песента му в течение на времето се променя относително слабо, т.е. генетическата песен на дивото канарче е достатъчно стабилна.
През периода на одомашняването, човекът е “разглобил” генетичната й основа и е разширил диапазона на възприеманите звуци.
По пътя на целенасочена селекция са създадени певчески породи с различно по тоналност пеене, които като дивите канарчета относи-телно стабилно съхраняват песента на породата.
Периодите на устойчиво съхранение при певческите породи, както и при дивите се нарушава в моментите на хормонален излив – размножаването и линеенето.
По това време мъжкият става възприемчив към имитации на повечето звуци. Това обяснява защо нашите канарчета започват да променят песента си именно в тези периоди.
Отделянето на тостостерон може да бъде провокирано и от външни обстоятелства. Стресовата ситуация кара организмът да изхвърля в кръвта хормони, които в периода на действието си също възстановяват импринтинга.
Някои канаровъди /по сведение на московския любител Ялигин/ използват стреса като положителен фактор при песенното обучение. За тази цел разпределяли младите канарчета в платнени торбички и свободно ги окачвали. Стресът изострял възприемчивостта им към песента на учителя.
От друга страна, стресът може да изиграе и отрицателна роля. Неподготвеният канар, непреминал през предварителни тренировки и попаднал в непривична темрература и осветление, звуковият фон може да предизвика силен стрес /дистрес/ и силно да промени песента.
Разбира се, домашното канарче по времето на развъждане от човека е придобило много допълнителни качества: развил се е гласовият апарат, по-широк е станал диапазонът на възприеманите звуци, има променен външен вид и т.н. Човекът, по пътя на целенасочената селекция е помогнал за развитието на много качества. И все пак, би било неправилно да се предполага, че канарчето, въпреки своето одомашняване е започнало да се различава коренно по своята биологична същност от своите диви предци.
По време на импритинга, канарчето може да “вземе” в песните си не само фрази и строфи от пойните птици, но и както показва практиката, даже човешка реч. Но неговият гласов апарат, генетически настроен към възприемане на определени звуци, съответстващи на дадената порода, не може винаги да ги възпроизведе съвсем чисто.
Канарчето се излюпва в гнездото вече със заложена генетична песен. Как ще се прояви по-нататък, зависи от много обстоятелства.
Както вече беше намекнато, канарчето от породата харцер-ролер по принцип може да се обучи на песента на друга порода /тимбрадо или малиноа/, но изпълнението на тези песни ще бъде в особения свойствен маниер на ролера, т.е. със затворена човка и в по-ниска тоналност. Тази песен е “неудобна” за харцера, тя не съответства на заложения модел и през периода на поредния хормонален удар /стрес, размножаване, линеене/, той ще се стреми да “превключи” на по-свойствената му /генетически обусловена/ за породата песен.
В това отношение, песнта на канарчето се явява като резултат от влиянието и взаимодействието на следните фактори:
1. Особености на заложената генетически песен
2. Породните особености на гласовия апарат /сиринкса/
3. Особеностите на звуковия фон по време на импринтинга
Ако тези фактори се приложат към поро-дата, то може да се определи направлението за работа по създаване на определена песен.
1. Селекциониране на канарчета с направление на генетически заложена песен.
2. Селекция на база на особеностите на гласовия апарат.
3. “Закрепване” на звуковия фон в периода на импринтинга, съответстващ на генетичните особености на породата.
Селекция на определен екстериор, най-добре отговарящ за изява гласовите данни /заложби/ на канарчето. При постигане на тази хармония, т.е. съответствие на генетически заложения модел на песента, съответстващ на развитието на гласовия апарат, физическото развитие и съответстващ на звуковия фон през периода на импринтинга, може да се получи истинска пълноценна порода.
Иска ми се да засегна още един въпрос. Много от канаровъдите се стремят максимално да увеличаят количеството на строфи в песента. С тази цел се създават съответните записи и те се предлагат на канарчето в периода на импринтинга, в качеството на звуков фон. Като правило, канарчето след дълго слушане запомня повечето мотиви. Но във всяка отделна песен то подрежда определено количество строфи. Сега един набор, след това изпява с друга подборка. Да се изпълнят всички строфи в една песен почти не се получава.
Къде е причината? Изследванията показват, че песнта на канарчето е ограничена по време и продължава не повече от 45 сек. Птицата може да “запомни” и възпроизведе песен само в пределите на това време. Любителите често не отчитат този факт и създават доста по-продължителни записи. Какъв е резултатът? То е все едно да ви накарат да произнесете дълга фраза за 5 сек. Ще започнете да изхвърляте /пропускате/ някои думи. Така и канарчетата изхвърлят строфи, променят бройката, избират си. А ние, не отчитайки техните възможности, се оплакваме: “Ето пак изхвърли от песента си прекрасния “кулик”. Това е още една причина, още един довод срещу обучението от изкуствено създадени песни /магнетофон или CD/.
Как можем образно да си представим процеса на формиране на песента /какво трябва да направим за обучението на младите канарчета/?
Нека за кратко да се откъснем от канарчетата.
Да си представим плоскост, на която са издълбани отвори, ямички. Те са с най-различен размер, форма и дълбочина. Има кръгли и големи, по-малки и съвсем малки, триъгълни големи, както по-малки и малки, правоъгълни, трапецовидни, Т-образни и т.н. Всичко това са, така да се каже, генетическите възможности на младото канарче. Всяка вдлъбнатинка се запълва от определен звук или строфа.Всеки звук или строфа можем да си го представим като предмет с определена форма и размер. Ако този предмет по своята форма и размер съвпада с определена трапчинка, получаваме чисто възпроизвеждане на строфи и звуци и канарчето за дълго и стабилно ги включва в песента си.Ако в плоскостта отсъства вдлъбнатина с формата и размера на предмета /звука, строфата/, то той /тя/ не попада в песента.Канарчето, с неговите генетични данни и възможности не може да възприеме и после да възпроизведе тези звуци. Звуци, фрази строфи, които се отклоняват от размера и формата на трапчинките, но някакси се напасват там криво-ляво, могат да бъдат включени в песента, но с определени “перифрази” /дефекти/.
Имаме две възможности на практика:
* В първия случай ние знаем формата на всички ямки /модел на песента/ отрано и старателно сме подбрали звуци-предмети /учител или запис/ и в нужния период /импритинга/ старпателно и съответстващо на формете сме запълнили всички трапчинки. В резултат на това получаваме чиста, без дефекти песен.
* В другия случай, нищо не знаейки за особеностите на ямките, започваме да подбираме различни предмети, с цел да ги запълним. Е, имаме ли увереност за съвпадение на предмети и вдлъбнатини? Разбира се, че не. Някои съвпадат напълно, други въобще не пасват, а трети се “заклещват” с трудност.
И в първия, и във втория случай канарчето ще има песен. Да предположим невероятния случай, че новата песен се получи 1:1. В първия случай песента съвпада генетически, а във втория – не.
В първия песента е създадена на основата на вродените способности на дадения индивид. Във втория – по пътя на случайността.
Какво ще се получи, ако раздрусаме плоскостта /периода на последния импринтинг/? В първия случай ще има съвсем малки промени – всички предмети лежат плътно в своите ямки, т.е. песента ще съхрани своите качества. Във втория – това-онова ще изпадне от ямките, песента коренно ще се проме-ни и ще загуби качествата си. Там, където предметите са би-ли просто насипани, повечето ямки ще се освободят от тях и ще се запълнят по произволен начин.
Какво канарче ни е нужно? Такова, при което пе-сента съвпада с генетическите възможности и се запазва за дълго време, прославяйки съз-дателя си или такава птица, която пее само в конкурсния период и след това изчезва, оставяйки добрия спомен?
“Полето” има ограничени размери и ограничено количество “ямки”. Това означава, че канарчето може да възприеме и да възпроизведе определено количество звуци и строфи.
Колкото и предмети да изсипем на “полето”, количеството на “ямките” ще си остане постоянно и песента ще се състои от ограничено количество строфи.Възможно е чрез изкуствен подбор да се увеличи количеството на “ямките”, т.е. да се повиши способността на канарчето да възприема повече звуци и строфи. Тук изниква въпросът за целесъобразността. Има ли смисъл при природен лимит на песента от 40-45 секунди претоварването? Кое е по-добре? Красиво, отчетливо и с вариации да се изпеят 5-6 строфи или забързано, със “скороговорка”, на всяка цена и с усилие да се пропеят 10-15. Тук се намесва субективният фактор и избор за съотношението между количество и качество.

петък, 13 февруари 2009 г.

Теоретични постановки за ентусиасти-канаровъди.

ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА ДЪРЖАВНАТА КОМИСИЯ ПО ПОРОДИ ЖИВОТНИ
(приет с ПМС No 92 от 2004 г.; обн.,ДВ,бр.41 от 18 май 2004 г.)

Раздел I
Общи положения

Чл.1. С правилника се уреждат устройството и дейността на Държавната комисия по породи животни.
Чл.2. Държавната комисия по породи животни е експертен орган към министъра на земеделието и горите, който участва в процедурата по предоставяне на правна закрила на новите породи животни.

Раздел II
Функции

Чл.3. (1) Държавната комисия по породи животни:
1. извършва експертиза по породи животни по същество, като проучва и анализира следните специфични изисквания:
а) развъдна цел;
б) кратка характеристика на изходните породи;
в) описание на методите за създаване на породата;
г) продуктивни качества и морфологични особености на породата;
д) адаптивни особености и устойчивост на заболявания;
е) численост, племенна и генеалогична структура на популацията;
ж) район за разпространение;
з) консолидация на породата;
2. провежда експертизата, за да установи:
а) отговаря ли породата на изискванията за новост и различимост;
б) отговарят ли индивидите от популацията на породата на изискванията за изравненост на морфологичните особености и продуктивните качества;
в) при създаването на породата спазени ли са изискванията на чл.20, 25, 26 и 28 от Закона за животновъдството;
г) определено ли е наименованието на новата порода в съответствие с чл.12 от Закона за закрила на новите сортове растения и породи животни.
(2) Материалната експертиза за чуждестранни породи се извършва с поколението им, родено в нашата страна.
Чл.4. (1) Когато Държавната комисия по породи животни установи, че има пропуски при воденето на документацията, по смисъла на чл.20, 25, 26 и 28 от Закона за животновъдството писмено уведомява заявителя, като излага мотивите за това и му предоставя двумесечен срок, за да отстрани допуснатите пропуски. При неспазване на този срок заявката се счита за изоставена и производството по нея се прекратява.
(2) Когато Държавната комисия по породи животни установи, че породата не отговаря на изискванията на чл.43, ал. 2 от Закона за закрила на новите сортове растения и породи животни и/или не са спазени изискванията на чл.20, 25, 26 и 28 от Закона за животновъдството, тя писмено уведомява заявителя, като излага мотивите за това и му предоставя 3-месечен срок за отговор. Ако заявителят не отговори в срок, Държавната комисия по породи животни отказва да даде заключение за признаване на породата, като изпраща доклад в Патентното ведомство.
(3) Държавната комисия по породи животни взема решение за признаване на новата порода, когато в резултат на проведената експертиза по същество установи, че заявената порода отговаря на изискванията на чл. 43, ал. 2 от Закона за закрила на новите сортове растения и породи животни, както и на чл. 20, 25, 26 и 28 от Закона за животновъдството, и изпраща в едномесечен срок в Патентното ведомство доклада си, оформеното описание, реферата и препис от решението за признаване на породата, като уведомява селекционера да заплати съответните такси в Патентното ведомство.
(4) Държавната комисия по породи животни може да коригира и допълва описанието по всяко време в хода на експертизата, без тези корекции и допълнения да влияят върху обхвата на закрилата.

Раздел III
Структура и организация на работата

Чл.5. (1) Държавната комисия по породи животни се състои от председател, секретар и членове.
(2) Председател на комисията е изпълнителният директор на Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството.
(3) Секретар на комисията е главният директор на Главна дирекция "Селекция и репродукция в животновъдството" на Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството.
(4) Числеността и поименният състав на членовете на комисията се определят със заповед на министъра на земеделието и горите за всеки конкретен случай по предоставяне на правна закрила на нова порода животни по предложение на председателя на комисията.
(5) За член на комисията се назначава лице, което има висше образование и най-малко 5 години професионален стаж.
(6) Председателят на комисията:
1. свиква заседанията на комисията:
а) в едномесечен срок, след като Патентното ведомство предаде заявката за сертификат за нова порода в комисията;
б) въз основа на решение, взето на предишното заседание;
в) в отделни особено важни случаи;
2. утвърждава дневния ред за заседанията на комисията;
3. ръководи заседанията на комисията;
4. подписва протоколите.
(7) Секретарят на комисията:
1. организира подготовката на заседанията на комисията;
2. изготвя дневния ред за заседанията на комисията;
3. координира оперативното взаимодействие с Патентното ведомство и при постъпили предложения за признаване на порода информира председателя на комисията;
4. води и съхранява протоколите и придружаващите ги материали от заседанията на комисията;
5. в едномесечен срок представя пред Патентното ведомство доклада, реферата и препис от решението на комисията за признаване на породата;
6. при отсъствие на председателя изпълнява неговите функции.
(8) Заседанията на комисията се провеждат по предварително определен дневен ред, който се изпраща на членовете на комисията не по-късно от 7 дни преди датата на заседанието.
(9) Заседанията на комисията се считат за редовни при кворум от две трети от списъчния й състав.
(10) Решенията на комисията се вземат с явно гласуване и с квалифицирано мнозинство от две трети от присъстващите на заседанието членове.
(11) Комисията може да сформира работни групи от свои членове, учени и специалисти, които да проучат и анализират специфичните изисквания по чл.3, ал.1 и изготвят предварително становище.
(12) На заседанията могат да присъстват учени, представители на държавни институции и неправителствени организации и други експерти, имащи отношение към разглежданите проблеми.
(13) Заседанията на комисията се провеждат в Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството или в Министерството на земеделието и горите.
(14) За всяко заседание на комисията се води протокол, който съдържа:
1. датата и мястото на провеждане на заседанието;
2. присъстващите членове на комисията и явилите се заинтересувани лица;
3. приетия дневен ред, направените по него изказвания и взетите решения;
4. подписите на председателя и на секретаря.
(15) Протоколът от заседанието и решенията на комисията се изготвят не по-късно от 3 дни след провеждане на заседанието.
Чл.6. (1) За участието си в Държавната комисия по породи животни и в работните групи по чл.5, ал.11 нейните членове и привлечените специалисти получават възнаграждение за всяко заседание в размер 50 лв. за сметка на Министерството на земеделието и горите.
(2) Членовете на комисията и на работните групи по чл.5, ал.4 и 11, които не живеят постоянно в столицата, получават командировъчни пари за сметка на Министерството на земеделието и горите.
Чл.7. Изпълнителната агенция по селекция и репродукция в животновъдството към министъра на земеделието и горите осигурява техническите дейности на Държавната комисия по породи животни.

Заключителна разпоредба

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание § 7, ал.1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за закрила на новите сортове растения и породи животни.

сряда, 11 февруари 2009 г.

Създаване на нова (певческа) порода.


Създаването и регистрирането на нова порода е изключително сложен и дълъг процес.Тази дейност изисква целенасочена и строго контролирана селекция,както и много добре организирана структура от развъдни регионални дружества и клубове.Когато става въпрос за създаване и утвърждаване на нова певческа порода канари е добре да се запознаем с опита на белгийските,немските и испанските канаровъдни организации,които са успели да доведат до успешен край дългогодишните си усилия,създавайки породите Малиноа Waterslager (Белгия),Харц-ролер (Германия) и Тимбрадо (Испания).Това,разбира се не са единствените държави,в които са правени опити за създаване на нови певчески породи канарчета.Трябва да споменем Русия и канарчето с овесарков стил на пеене,Франция и парижкия славей,Сърбия с власотинските славееви канари,Турция и нейните бюл-бюл канари.За съжаление опитите в тези страни не са довели да регистрирането на нова порода,а причините за неуспехите са от различен характер.Така или иначе желанието и ентусиазмът на руските,сръбските и турските канаровъди не е останал незабелязан и макар,че не са оставили траен,завършен генетичен продукт,техните школи и постижения в певческото обучение на канарчета и до ден днешен са източник на ценна информация.До момента в света има регистрирани само три певчески породи.Първата певческа порода - испанските канари Тимбрадо е създадена преди 300 години,в 1700-та година. Въпреки това,тя е призната последна от световната организация.През 1850 г. се явява германската певческа порода Харцера - ролер,а през 1870 г. – белгийската Малиноа ватерслагер.Това показва колко труден и продължителен може да бъде процесът по създаването и утвърждаването на нова певческа порода канари.Изключително трудно е да се промени паметта и начина,по който птиците възпроизвеждат определени звуци.Не по-малко трудно е да се запази или прехвърли генетично новото умение,създадено след много опити,селекция и специално обучение.Сега трите певчески породи се различават по тембъра,динамиката и темпото на изпълнение.Освен това и трите породи имат характерни особености,които и днес пораждат спорове,дават се различни тълкувания.Например,как се е получило пеенето на Харцера със затворена човка,водното меко изпълнение на Малиноа или тракащото насечено пеене на Тимбрадо.Това са въпроси,които навярно занимават всеки любител на кафезната орнитология.Човешките усилия не са престанали да работят в тази насока.Така, през 1975 г. се появява канарът,наречен тиролски славей.През 30-те години на миналия век една група специалисти от Германия, Белгия и Италия създават фиуме,през 1920 г. се явява еделролер,през 1950 г. – смет,същата година – и американски певец. Както виждате, всеки дава наименования на своите певчески канари,но те не получават признание от световната организация,където специална комисия се занимава с това.Те проследяват ансамбловите изпълнения,характерните белези,запазването на песента и много други показатели. В България увлечението по създаване на местна порода пойно канарче е факт от двадесетина години.Преди това с обучението на канари в славеево и горско пеене са се занимавали доста канаровъди-любители,но тяхната дейност е била по-скоро хоби със състезателен характер,отколкото сериозна селективна програма.Сравнително организирано по създаването на характерна българска порода пойно канарче се работи от 5-10 години.Амбициозният проект се нарича "Орфей",а канарчетата-орфеи.Птиците се обучават в задължителни певчески турове,които се състоят от мелодии на южен и северен славей,голям синигер,чучулига,авлига и др. горски птици.Няколко регионални клуба обединяват ентусиастите и координират тяхната дейност.Ежегодно се провеждат певчески състезания,които определят най-добрите птици,достойни да се явят на национален конкурс.За да се превърне обаче "екзотичния" експеримент,наречен "Орфей" в сериозна селекционна програма,канаровъдните клубове по места трябва да се превърнат от търговски дружества-седянки в истински "банки" за създаване и съхранение на чисто- породен материал.Само чрез селекционни центрове с ясни некомерсиални цели,чиито членове изучават и прилагат опита на специалисти от цял свят може да се постигне забележителен резултат. Всичко останало е съмнително,мимолетно и понамирисващо на "хайван-пазар",ракия и балканска грандомания.Това,разбира се е началото,а за създаването на нещо наистина забележително се изисква много работа,сериозна организация и технологично време. Както стана ясно от казаното по-горе,във всяка страна и на практика във всеки град или провинция съществува обособена школа за развъждане,обучение и селекция на певчески канари.Тази местна вариация се различава от утвърдените и международно признати породи по това,че носи в себе си труда на една немногочислена група от канаровъди-ентусиасти,чиято работа общо взето е освободена от някакви строги правила и регламенти.Видът и качествата на съответния "продукт" се променят в зависимост от модните течения и нуждите на пазара,от това до каква степен е овладян процеса на обучение на птиците,от това до колко са развити генетичните познания на канаровъдите и не на последно място - от мнението и "естетическите"претенции на водещите в момента лидери и авторитети в средите на канаровъдите.Такива мимолетни вариации в отглеждането на пойни канарчета възникват и съответно изчезват доста често,без да се стигне до създаването на нова порода.Най-често се правят опити с обучаването на местни певчески канари да изпълняват определени строфи от песента на славея и други горски птици.За целта първоначално местни безпородни пойни канарчета се кръстосват с качествени представители от утвърдените певчески породи канари.Най-често началото се поставя с канари от породите Малиноа или Тимбрадо.След това получените поколения се обучават,селектират и когато е необходимо отново се кръстосват с елитни певчески породи за подобряване на кръвта.От Малиноата например се взима паметта-т.е. възможността птицата да запомня по-голям брой строфи при певческото обучение.От друга страна обаче Малиноата вкарва специфични ролади в песента на новото поколение,което на конкурси съответно,води до получаването на наказателни точки. За разлика от местните вариации и експерименти,породата е нещо устойчиво.Породата е резултат от многогодишна целенасочена селекция,която следва строги правила и чиято цел е получаването на комплексен краен резултат с точно определени звукови и екстериорни характеристики.Вътре във всяка порода има множество линии т.е. индивиди,които по своите основни белези се отнасят към дадената порода,но притежават отличителни качества,които ги различават от другите групи. При регистрирането на дадена порода в The Confédération Ornithologique Mondiale (C.O.M.) - Световната орнитоложка конфедерация се предоставя документация,която показва как работи системата за опръстеняване на съответните екземпляри в дадената страна-как,кога и на кой точно канаровъд се предоставят номерирани пръстени.Причина за този строг контрол е фактът,че на конкурсите,които се вземат предвид при регистриране на порода се допускат само птици до определена възраст.Поради това изискване,във всяка Национална федерация на птицевъдите-любители съществува ред за получаването на пръстени от всеки член в края на месец декември,така че опръстеняването на птици да може да стане не по-рано от 1 януари на следващата календарна година. Друг важен момент при регистрирането на порода е представянето на родословни бланки,родови книги и документация,доказваща целенасочена и организирана дейност,подчинена на строгите правила за създаване на нова порода. Интересен факт е,че дори за конкурсните клетки,в които птиците ще бъдат оценявани също има категорични изисквания и параметри.Конкурсните клетки трябва да са съобразени с изискванията за лесно обслужване на птиците,когато техният брой е голям,а времето ограничено.Така,че страната,която ще кандидатства за регистриране на нова певческа порода трябва да съгласува конструкцията на конкурсните клетки с Международната орнитоложка Конфедерация. При регистрацията на нова певческа порода се прави прослушване на единични екземпляри и на т.нар. щамове-ансамбъл от четири птици,които се намират в конкурсни клетки,поставени една върху друга.Канарите от всеки един щам трябва да имат еднакъв план на песента и едно и също темпо.Този факт е особено важен при създаването на стандартите на песента за породата,която ще бъде представяна за регистрация в С.ОМ.Става въпрос за подбора от задължителните турове в песента,с която се обучават птиците.Те трябва да са съобразени с ансамбловото пеене,за което са нужни мелодии с близко звучене и взаимно допълващи се строфи.В противен случай ще липсва хармонията,характерна за певческите ансамбли,а изпълнението на четирите птици,обединени в щам,няма да може да постигне необходимия синхрон. Всяка една орнитоложка организация или канаровъдно дружество,работещи за създаването на нова порода трябва да вземат предвид казаното до тук.В допълнение към всичко казано до тук са и следващите съображения,които имат за цел да очертаят параметрите,на които трябва да отговаря всяка една нова модификация или порода,за да бъде регистрирана. 1.Всеки един породист екземпляр трябва да разполага с установените характерни особености,определени от стандарта на породата.Тези признаци е задължително да се предават по наследство от поколение на поколение. 2.Всяко едно чистокръвно животно трябва да може да бъде идентифицирано.За тази цел се използват различни етикети,марки,печати,пръстени и дори микрочипове.За развъжданите в домашни условия птици,ролята на такъв идентификационен маркер играят номерираните пръстени,с които малките пиленца трябва да бъдат опръстенени да седмия ден след излюпването си.Всички пръстени се водят на отчет в съответните орнитоложки дружества и се раздават на развъждачите по строги правила. 3.Всяко едно породисто животно трябва да притежава родословие и информация за неговите предтци от поне няколко поколения назад.Родословието на всяка една птица трябва да бъде заверено в съответното канаровъдно дружество.Колкото повече информация съдържа то,толкова по-ценна е и самата птица.За канарчетата се счита оптимален варианта,при който в родословието им се съдържат данни за четири поколения назад. 4.Всеки породист екземпляр,носещ родословен маркер подлежи на вписване в съответната родова книга на развъждача,при който е родено.Този племенен журнал следва да бъде прошнурован и подпечатан от дадена канаровъдна организация.При определени условия някои екземпляри трябва да бъдат регистрирани и в общата канаровъдна родова книга на главната организация. 5.Регистрирането на дадена порода се състои в това,еспертите от С.О.М. да могат да установят и да проследят как характерните за породата стандартни признаци се предават и унаследяват в поколенията няколко генерации назад. 6.Всяка една порода трябва да бъде юридически защитена на международната сцена.Това е своеобразен патент,търговска марка с определени параметри,име,външен вид,форма и цвят,който подлежи на регистрация и в съответната страна.Това се прави с цел да се защити готовия продукт от фалшификации и злоупотреби.